Główne role zagrali Jake Gyllenhaal i Anne Hathaway – aktorzy słynący z angażowania się w wymagające, zróżnicowane projekty. Jamie to charyzmatyczny, ambitny chłopak, który świetnie się sprawdza w zawodzie przedstawiciela farmaceutycznego. Sprzedaje Viagrę – lek, który dopiero wszedł na rynek. Grana przez Anne Hathaway Maggie to młoda, piękna i utalentowana artystka.
Film wyreżyserował Edward Zwick, który jest też współtwórcą scenariusza i jednym z producentów. „To historia o miłości i seksie, o tym jak pożądanie zamienia się w głębsze uczucie. Główni bohaterowie rozpaczliwie boją się miłości, ale ona zawsze zwycięża. Bronią się przed nią, ale i tak się w sobie zakochują. W końcu zaczynają rozumieć, że i tak nie zwalczą uczucia, więc przestają próbować”. – mówi Zwick.
Czytaj dalej.
Reżyser porównuje produkcję do swojego debiutu – obyczaju „Ta ostatnia noc”, który również realistycznie opowiada o zawiłościach miłości. W międzyczasie nakręcił takie obrazy, jak historyczny „Ostatni samuraj”, polityczny „Krwawy diament” czy opowiadający o Holokauście „Opór”. Poruszały tematy dalekie od historii miłosnych, a jednak skupiające się na relacjach międzyludzkich.
Zwick to twórca filmowy, ale i telewizyjny. „Odkąd kręcę filmy ludzie przestali mnie kojarzyć z serialami „Moje tak zwane życie” czy „Życie zaczyna się po trzydziestce”, a przecież już w nich poruszałem tematy związane z bliskością i związkami. Od lat nie wracałem do tych kwestii, aż przyszedł moment, w którym zrozumiałem, że pragnę znów zabrać głos. Postanowiłem pokazać, że każdy z nas walczy z lękiem przed miłością i kiedy trafiamy na kogoś wyjątkowego, często robimy z igły widły. Sabotujemy związek ze strachu”. – mówi reżyser.
„Zazwyczaj ciekawią nas podobne projekty.” – mówi o współpracy ze Zwickiem Marshall Herskowitz, współtwórca scenariusza : „Pracujemy razem od lat i od dawna planowaliśmy zrealizowanie komedii. Przedstawicielstwo farmaceutyczne to intrygująca branża i ciekawe tło dla skomplikowanej historii miłosnej. Bohaterowie boją się zaangażować i tak bardzo bronią się przed uczuciem, że z całych sił trzymamy kciuki, żeby im się udało”.
Producent Scott Stuber uważa, że dobra love story to taka, której bohaterowie przechodzą metamorfozę : „To historia o ludziach, którzy po wielu perypetiach decydują się na miłość, co jest dla nich skokiem na głęboką wodę. Jamie dojrzewa do związku, a Maggie pozwala mu zaakceptować siebie całą, łącznie z wadami”.
Przy filmie pracował inny długoletni współpracownik Zwicka – producent Pieter Jan Brugge. „Ed potrafi poruszać poważne tematy w lekki sposób. Robi to z niewiarygodną wprost łatwością. Nasz film nie jest typową komedią romantyczną, ale nie można włożyć go do szufladki „dramat” czy „obyczaj”. Ed łączy różne gatunki filmowe tworząc zgrabną całość. Do tego potrafi zebrać fantastyczną ekipę i obsadę. Angażuje aktorów, którzy sprawdzają się zarówno w komediowych, jak i dramatycznych scenach”. – mówi Brugge.
Twórcy inspirowali się książkę Jamie’ego Reidy’ego „Hard Sell: The Evolution of a Viagra Salesman”, w której młody, ambitny pracownik Pfizera opisuje branżę farmaceutyczną. Pomysłodawcą nakręcenia filmu był Charles Randolph, producent. „To pierwszy projekt, którego się podjąłem. Książka Jamie’ego skojarzyła mi się z takimi produkcjami jak „Jerry Maguire” czy „Wall Street”. To fantastyczna historia człowieka rozpoczynającego karierę zawodową i bolesnego uświadomienia sobie, że rzeczywistość znacząca odbiega od wyobrażeń. Najbardziej zaintrygował mnie sam Jamie. Chciałem, by film pokazywał jego styl życia, a niekoniecznie był wierną adaptacją książki”. – mówi Randolph.
„Charlesowi spodobał się pomysł osadzenia historii miłosnej w świecie branży farmaceutycznej. To, jak żyje Jamie i jakim jest człowiekiem, jest równie ważne, jak sytuacja Maggie – artystki cierpiącej na chorobę Parkinsona”. – mówi Stuber.
Zanim Stuber zaczął szukał reżysera, powstało kilka wersji scenariusza. Producent ucieszył się na wieść o tym, że nakręceniem filmu zainteresował się Zwick. „Ed i Marshall sprawili, że bohaterowie przestali być papierowi. Dzięki temu duetowi powstała historia, w której praca i miłość są równoważnymi wątkami tworzącymi spójną całość”. – mówi producent.
JAKE I ANNE / JAMIE I MAGGIE
„Uwielbiam swój zawód za to, że mam możliwość współpracowania z niezwykle utalentowanymi ludźmi. Jake i Anne to fantastyczni aktorzy, a ja tylko pomogłem im rozkwitnąć. Byli otwarci i nie bali się wyzwań.” – mówi reżyser, kyóty uważa, że z obiema rolami wiązały się wyzwania : Jamie to romantyczny, intrygujący facet pełen uroku i z poczuciem humoru. Jake jest bardzo zabawny, ale jeszcze nie zagrał w filmie, w którym mógł to pokazać. To dojrzały doświadczony aktor, a jednak wcześniej nie zagrał prawdziwie głównej roli. Z kolei Anne ma na swoim koncie wiele zróżnicowanych ról i zdecydowała się zagrać kolejną nietypową postać. To zdolna aktorka nie bojąca się ryzyka. Pokazała na co ją stać.
„Wspaniale było obserwować jak Jake i Anne dają z siebie wszystko. Na ekranie jest między nimi chemia. Poznali się na planie „Tajemnicy Brokeback Mountain”. Ufają sobie i lubią się, co zawsze ułatwia współpracę i sprawia, że jest przyjemnością”.
Jamie to czarna owca rodziny. Uwodziciel, który najchętniej przeżyłby życie unikając zobowiązań. Zmienia nastawienie, gdy poznaje Maggie. „Do tej pory zależało mu tylko na pracy – jest przedstawicielem farmaceutycznym sprzedającym Viagrę. Właściwym człowiekiem na właściwym miejscu. Umie czarować i klientów, i kobiety”. – mówi Jake Gyllenhaal.
Pod płaszczykiem czarusia kryje się odpowiedzialny facet, który uświadamia sobie swoje prawdziwe potrzeby gdy poznaje Maggie – malarkę, której coraz trudniej tworzyć, bo cierpi na chorobę Parkinsona. „Poznają się w ciężkim momencie jej życia. Maggie nie potrafi pogodzić się z diagnozą i nie akceptuje samej siebie”. – mówi Anne Hathaway.
Twórcy dołożyli wszelkich starań, by choroba bohaterki wypadła wiarygodnie. Położyli duży nacisk na to, by wiernie pokazać, jak pogarszający się stan zdrowia wpływa na osobowość Maggie i jej związek z Jamie’em.
„Maggie to pozornie silna, nieustraszona dziewczyna. Kreuje się na wyzwoloną boginię seksu, ale w rzeczywistości pragnie miłości i bliskości. Granie tak złożonych postaci to marzenie każdego aktora”. – mówi Hathaway.
Aktorka przyznaje, że przyjęła rolę w dużej mierze dlatego, że chciała ponownie współpracować z Gyllenhaalem. „Kręcąc „Tajemnicę Brokeback Mountain” doszliśmy do winsoku, że jest między nami niezła chemia. Fantastycznie było znów razem zagrać”.
Reżyser mówi, że sceny miłosne w filmie są wyjątkowe : „Sytuacje intymne bywają niezwykle zabawne. Nie baliśmy się pokazać tkwiącego w nich humoru. Chemia między dwojgiem ludzi nie zawsze jest łatwa do opisania i pokazania, a jednak kiedy iskrzy, doskonale o tym wiemy. Anne i Jakie są młodzi, ambitni i atrakcyjni. Łączą ich poczucie humoru, intelekt, a przede wszystkim odwaga. Nie uciekali od żadnego wyzwania jakie przed nimi stawiałem”. – mówi Zwick.
W filmie zagrali też Oliver Platt (wcielił się w Bruce’a Winstona, szefa Jamie’ego), Hank Azaria (w roli doktora Stana Knighta, który wypisuje receptę na każdy lek o jaki się go poprosi), Josh Gad (w roli brata i współlokatora Jamie;ego) i Gabriel Macht (wcielił się w Treya, byłego faceta Maggie i konkurenta Jamie’ego w branży farmaceutycznej).
„Bruce to facet, który Jamie’ego zawodu, bo widzi w chłopaku ogromny potencjał”. – mówi Oliver Platt.
„Dr Knight to lekarz, który się pogubił. Kiedyś był idealistą, ale po latach poddał się systemowi. Przyjmując kilkudziesięciu pacjentów dziennie przestał traktować ich indywidualnie. Skupił się na wypisywaniu recept i dogadywaniu się z firmami farmaceutycznymi. Stał się nieszczęśliwym człowiekiem, którego jedynymi przyjemnościami w życiu są zarabianie pieniędzy i zaliczanie panienek”. – mówi Hank Azaria.
To dzięki Knightowi Jamie poznaje Maggie, ale znajomość między przedstawicielem farmaceutycznym, a lekarzem zawiązuje się dopiero wtedy, gdy chłopak zaczyna przekonywać doktora do Viagry. „Nietrudno go namówić – w końcu jest facetem w średnim wieku uwielbiającym alkohol i seks”. – śmieje się Azaria.
Brat to ważna postać w życiu Jamie’ego. „Jamie zawsze był czarną owcą w rodzinie. Kiedy żona Josha wyrzuca męża z domu, ten trafia do brata. Wspierają się nawzajem, ale jednocześnie rywalizują. Łączy ich ciekawa relacja”. – mówi Josh Gad.
Trey Hanningan to jeden z lepszych przedstawicieli farmaceutycznych i rywal Jamie’ego. „Ma żonę i dwójkę dzieci. Po romansie z Maggie wrócił na dobrą drogę, ale wciąż zależy mu na dziewczynie, która zmieniła jego życie”. – mówi aktor.
ROZKWIT FIRM FARMACEUTYCZNYCH
Akcja filmu jest osadzona w latach dziewięćdziesiątych. „W tym okresie dużo się zmieniło – zaczęto reklamować leki. Producenci trafiali bezpośrednio do klientów, a najpopularniejszym lekiem stała się Viagra – niebieska pigułka pomagająca w problemach z erekcją. Produkująca ją firma Pfizer zbiła majątek, a zawód przedstawiciela farmaceutycznego zyskał na znaczeniu.” – mówi reżyser i dodaje : „Komercjalizacja leków jest już faktem, ale wtedy dopiero się nim stawała. Jamie przeżył ten kulturowy fenomen. Brał czynny udział w jednym z ważniejszych współczesnych wydarzeń. W naszym filmie jest to równie ważne, jak historia miłosna bohaterów. Sądzę, że zachowaliśmy równowagę między oboma wątkami i widzowie to zrozumieją”. – mówi Zwick.
Jamie Reidy, autor książki, która zainspirowała filmowców, doskonale zna kulisy branży farmaceutycznej. Uważa, że twórcy filmu świetnie je pokazali. „Jake i Oliver rewelacyjnie zagrali ludzi z branży. Ed korzystał z moich rad – kiedy zwróciłem uwagę na to, że facet na stanowisku Bruce’a nie chodzi do pracy z aktówką, następnego dnia już jej nie było”. – mówi autor książki i chwali odtwórcę głównej roli : ”Jake często pytał mnie o rady – na przykład w sprawie chodzenia po gabinetach i zostawiania próbek. Wyjaśniłem, że to jak chodzenie po barach i podrywanie kobiet. Zdradziłem, że podchodząc do recepcjonistki trzeba się nachylić i być urokliwym”.
Gyllenhaal konsultował się z Reidym, a Anne Hathaway z Lucy Rocus -aktorką, która dobiegając do trzydziestki dowiedziała się, że cierpi na chorobę Parkinsona, a obecnie należy do grupy aktorskiej PHAMALY zrzeszającej niepełnosprawnych artystów.
Świat bohaterów stworzyli Steve Fierberg (zdjęcia), Patti Podesta (scenografia) i Deborah L. Scott (kostiumy). „Wnętrza dużo mówią o bohaterach. Artystyczne mieszkanie Maggie jest zupełnie inne od zimnego biura, w którym Jamie spędza większość czasu. Maggie mieszka w przestronnym lofcie z dużymi oknami, jest tam całkowicie wolna. Uwielbia swoje mieszkanie, ale choroba postępuje i niebawem nie będzie mogła mieszkać w nim sama. Z kolei gabinety lekarskie, które odwiedza Jamie są zimne, bezosobowe. Kiedy chłopak wchodzi do loftu Maggie, to dla niego nowy świat”. – mówi scenografka.
Jamie ubiera się w idealnie skrojone garnitury, a Maggie podkreśla strojami swoją indywidualność. „Maggie ma artystyczną duszę. Nosi ciuchy ze sklepów z używaną odzieżą, lubi styl vintage. Fajnie było ją ubierać. Część ubrań, które nosi, pochodzi z mojej własnej szafy!” – śmieje się Deborah i dodaje : „Maggie to indywidualistka. Początkowo miała mieć krótkie, niebieskie włosy, ale uznaliśmy, że Anne jest tak piękna ,że nie będziemy nic zmieniać. Z kolei Jamie, to typowy yuppie, ale przechodzi metamorfozę. Początkowo nosi garnitury, bo tego wymaga jego praca, ale z czasem uświadamia sobie, że to nie dla niego i bycie pod krawatem nie jest w jego stylu”.
Film kręcono jesienią 2009 roku w okolicach Pittsburgha w Pensylwanii. Pierwszy tydzień zdjęć przypadł na szczyt G20. „Uwielbiam Pittsburgh. Nazywano go „Miastem Stali”, a teraz jest centrum usług zdrowotnych – działa w nim wiele szpitali i ośrodków medycznych. Kręciłem tam „Rozrachunek” i pokochałem zarówno miasto, jak i mieszkańców. Większość członków ekipy pochodzi właśnie stamtąd”. – mówi reżyser, który po zakończeniu zdjęć poświęcił na dopracowanie filmu wiele miesięcy : „Jestem mile zaskoczony efektem końcowym, a przede wszystkim tym, że ludzie bardzo ciepło odbierają nasz film. Dostrzegają w Jamie’em i Maggie siebie, rozpoznają własne przeżycia. Bardzo mnie to cieszy, bo opowiedziałem bliską memu sercu historię i wspaniale widzieć, że trafia do ludzi”.