Retransmisja nagrania z 23 czerwca 2012 odbędzie się 8 sierpnia o 18.00 tylko w kinach sieci Multikino: Gdańsk, Gdynia, Kraków, Łódź (Silver Screen), Poznań Stary Browar, Rzeszów, Szczecin, Warszawa Ursynów i Warszawa Złote Tarasy, Wrocław Pasaż Grunwaldzki oraz Zabrze.
Opis widowiska:
Opera w czterech aktach, śpiewana po włosku, napisy angielskie.
W 1869 zwrócił się do Verdiego kedyw Egiptu, Izmaił Pasza, z propozycją napisania opery, której wystawienie uświetniłoby uroczystość otwarcia ukończonego w tym właśnie roku Kanału Sueskiego. Zamówienie zostało przyjęte i tak powstała Aida, jedno z najświetniejszych dzieł Verdiego, zamykające drugi, w pełni już dojrzały okres jego twórczości zapoczątkowany Rigolettem, Trubadurem i Traviatą. Odpowiadała ona w pełni panującym w tej epoce i zgodnym z gustami ówczesnej publiczności konwencjom operowym, zarazem jednak była dziełem nowym, stanowiącym poważny krok naprzód nie tylko w indywidualnej ewolucji twórczego stylu Verdiego, ale i w całym rozwoju włoskiej opery romantycznej.
Mamy więc w Aidzie monumentalność i przepych, mamy egzotyczne libretto, mamy popisowe arie głównych bohaterów i wielki zbiorowy finał w II akcie. Są to jednak cechy raczej zewnętrzne, które upodabniają Aidę do innych oper tej epoki. Wyróżnia się ona natomiast spośród nich szlachetnością melodii, świetną charakterystyką muzyczną poszczególnych postaci oraz dużą subtelnością środków muzycznego wyrazu.
Wielkie sceny zbiorowe uderzają efektownością i rozmachem, a także zróżnicowaniem charakteru poszczególnych partii i maestrią kontrapunktycznej techniki. Nie brak w Aidzie momentów poetycznych i głęboko nastrojowych. Warto też wspomnieć, że w operze tej wprowadził Verdi motywy muzyczne towarzyszące stale niektórym postaciom, przede wszystkim Aidzie i Amneris. Można by nazwać je motywami przewodnimi, z tym jednak, że nie są one, jak u Wagnera, wynikiem z góry przyjętej, wyrozumowanej zasady, lecz powracają w toku dzieła w sposób całkowicie naturalny.
Program pokazu:
Start: 18:00
Część 1: 85 minut
Przerwy: 15 minut
Część 2: 73 minuty
Łączny czas trwania: 143 minuty
Produkcja:
Dyrygent – Daniel Oren
Reżyseria – Gianfranco de Bosio
Choreografia – Susanna Egri
Obsada:
Aida, sopran – Hui He
Radames, wódz wojsk egipskich, tenor – Marco Berti
Amneris, córka Faraona, mezzosopran – Andrea Ulbrich
Amonastro, baryton – Ambrogio Maestri
Il Re, Faraon, bas – Francesco Ellero D’Artegna
Ramfis, arcykapłan Izydy, bas – Giacomo Prestia
Goniec, tenor – Antonello Ceron
Kapłanka, sopran – Antonella Trevisan
Bilety:
Bilet normalny – 40 zł
bilet ulgowy dla uczniów i studentów z ważną legitymacją – 30 zł
bilet grupowy dla grup powyżej 15 osób – 30 zł od osoby
Bilety normalne i ulgowe można nabyć w kasach kin oraz na stronie www.multikino.pl.
Bilety grupowe do nabycia tylko u specjalistów ds. rezerwacji grupowej w poszczególnych kinach.
Streszczenie Libretta (według Przewodnika operowego j. Kańskiego):
Akt I
Odsłona 1
Młody żołnierz Radames, którego kocha córka faraona Amneris, zostaje dowódcą wyprawy wojennej przeciw Etiopom. Radames darzy jednak miłością młodą etiopską niewolnicę, Aidę. W jej sercu pojawiają się sprzeczne uczucia – chciałaby zwycięstwa Radamesa, lecz przeraża ją klęska ojczyzny.
Odsłona 2
Przy wtórze kapłańskich śpiewów, arcykapłan Ramfis wręcza Radamesowi poświęcony miecz.
Akt II
Odsłona 1
W pałacu faraonów Amneris oczekuje powrotu zwycięskich wojsk. Wie już, że etiopska niewolnica jest jej rywalką.
Odsłona 2
Po zwycięskiej wojnie Faraon obiecuje spełnić każde życzenie Radamesa. Aida wśród etiopskich jeńców dostrzega swego ojca, Amonastra. Radames prosi faraona o wolność dla zwyciężonych przeciwników. Jedynie Aida i jej ojciec zostają zatrzymani jako zakładnicy. Jako kolejny dowód wdzięczności faraon ofiarowuje Radamesowi rękę swojej córki.
Akt III
Aida po raz ostatni spotyka się z ukochanym. Za namową ojca nakłania Radamesa, by zbiegł z nią z Egiptu. Obmyślając drogę ucieczki, Radames zdradza wojskowe plany Egipcjan. Podsłuchał go Amonastro, który wychodzi z ukrycia i przedstawia się jako król Etiopów. Zjawiają się Amneris z Ramfisem. Aida i Amonastro uciekają, natomiast Radames oddaje się w ręce arcykapłana.
Akt IV
Odsłona 1
Amneris przyrzeka Radamesowi wolność, jeżeli poślubi ją i zapomni o Aidzie. Radames odmawia. Zostaje skazany na śmierć przez zamurowanie żywcem. Amneris mdleje.
Odsłona 2
W ciemności grobowca Radames spotyka Aidę, która postanowiła umrzeć wraz z ukochanym. Złączeni uściskiem, oczekują śmierci.