15 października, w sobotę, odbyła się uroczysta gala i ogłoszono laureatów 27 Warszawskiego Festiwalu Filmowego.
W Konkursie Międzynarodowym (głównym konkursie dla filmów fabularnych z całego świata), decyzję podejmowało Jury o międzynarodowym składzie. Główna Nagroda – Warsaw Grand Prix w wysokości 25.000 euro (dla reżysera i producenta) przypadła polskiemu filmowi Róża w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego. Nagrodę za Najlepszą Reżyserię (5.000 euro) otrzymał Santiago Amigorena za film Inna cisza (Argentyna/ Kanada/ Brazylia/ Francja). Nagrodę Specjalną Jury dla Najlepszego Aktora odebrał Robert Więckiewicz za rolę w filmie Grega Zglińskiego Wymyk (Polska). Wyróżnienie Jury otrzymał film Droga na drugą stronę, w reżyserii Anci Damian (Rumunia / Polska).
W Konkursie 1-2, w którym konkurują ze sobą pierwsze i drugie pełnometrażowe filmy fabularne z całego świata Główną Nagrodę (5.000 euro) przyznano filmowi Portret o zmierzchu Angeliny Nikonovej (Rosja) – za oryginalność i odwagę przedstawienia prawdziwej sytuacji kobiety w świecie, w którym siła kobiet okazuje się być większa od najsilniejszych mężczyzn.
W Konkursie Wolny Duch – dla filmów niezależnych, nowatorskich i buntowniczych z całego świata – główną nagrodę (3.000 euro) zdobył film Pompeya w reżyserii Tamae Garateguy (Argentyna). Jurorzy tak uzasadnili ten wybór: sekcja Wolny Duch została stworzona, aby uczcić artyzm takich filmów, jak ten, który został przez nas wybrany. Za swoją unikalną strukturę, mocne przesłanie, świetne wykonanie oraz ekscytujące napięcie, które gromadzi się aż do nieoczekiwanego punktu kulminacyjnego, który przekracza twoje oczekiwania, międzynarodowe jury przyznaje nagrodę w konkursie Wolny Duch filmowi „Pompeya” z Argentyny. Jury wyróżniło jeszcze dwa filmy: Mały, Gruby, Łysy, Carlosa Osuny (Kolumbia) (zdaniem Jury pięknie wykonana dwuwymiarowa animacja, która wyraża trójwymiarowe emocje) oraz Dusze Much, Jonathana Cenzuala Burley’a (Hiszpania) (Za jego poetycką obrazowość i elegancki minimalizm, który mówi tak wiele).
Nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego w Konkursie Dokumentalnym zdobyła Marina Goldovskaya za film Gorzki smak wolności (Szwecja/ Rosja/ USA). Jury tak uzasadniało decyzję: To autentyczny wyraz odwagi prezentujący intymny portret Anny Politkowskiej i zmierzenie się z charyzmatyczną kobietą walczącą przeciwko władzom politycznym. Poprzez bogate źródła archiwalne, zarówno osobiste jak i publiczne, autorka zastanawia się nad samą naturą dziennikarstwa, nad dokumentowaniem rzeczywistości a w tym samym czasie nad możliwością wpłynięcia na nią. Specjalne Wyróżnienie w tej kategorii otrzymał film Cindy Meehl Buck (USA), za poetyckie spojrzenie na ikoniczną postać zaklinacza koni ujawniając tym samym inspirującą osobowość. Ten wrażliwy i pięknie nakręcony film traktuje o uniwersalnych ludzkich wartościach oraz przekraczaniu własnych barier.
W konkursie Short Grand Prix za Najlepszy Film Krótkometrażowy uznano Making of Longbird Willa Andersona (Wlk. Brytania). Z kolei Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy to Rapsodia Brandta w reżyserii Francois Avril (Francja). Tytuł Najlepszego Aktorskiego Filmu Krótkometrażowego otrzymał obraz Rzeka w reżyserii Anci Miruny Lazarescu (Rumunia).
Jury FIPRESCI (Międzynarodowa Federacja Krytyków Filmowych) film Avé Konstantina Bojanova (Bułgaria) ogłosiło najlepszym debiutem z rejonu Europy Wschodniej za stworzenie bezpretensjonalnego, przepełnionego czułością i poczuciem humoru portretu dwojga młodych Bułgarów i ich prawdziwych oraz fikcyjnych podróży.
Jury Ekumeniczne, wyróżniło film Wymyk, tak uzasadniając decyzję: Posługując się doskonałym i wyrafinowanym językiem filmowym „Wymyk” podejmuje problem odwagi cywilnej i poczucia winy. Odwołuje się do większej odpowiedzialności osobistej. Film osadzony jest w realiach dzisiejszej Polski, a dramat ten można postrzegać jako swoistą opowieść o Ablu i Kainie. Dwóch braci o całkowicie charakterach i rodzajach wrażliwości, zmuszeni są do przejęcia internetowej firmy dystrybucyjnej w momencie, gdy ich ojciec zapada na zdrowiu. Jury przyznało również dwa inne wyróżnienia dla filmów Droga na drugą stronę i Ciemne sprawy (reż. Kivu Ruhorahoza; Rwanda/ Australia).
Jury NETPAC (Stowarzyszenie na Rzecz Promocji Kina Azjatyckiego) wybrało najlepszy film azjatycki – No. 89 Shimen Road w reżyserii Haolun Shu (Hong Kong / Holandia). Zdaniem Jury jest to film, który w poruszający sposób przedstawia zmagania kraju skonfrontowanego z nowym porządkiem. Jest to jednocześnie niezwykle osobisty i wzruszający obraz świata, który już nie istnieje.
W niedzielę odbywały się dodatkowe pokazy nagrodzonych filmów oraz obrazów, które nie brały udziału w rywalizacji, m.in najnowszy film Davida Cronenberga Niebezpieczna metoda oraz To nie jest film – irańskiego reżysera Jafara Panahiego filmowy protest przeciwko rządowym represjom.
Tytuł filmu najwyżej ocenionego przez publiczność poznamy dopiero po zakończeniu festiwalu.