Artysta urodził się 10 czerwca 1888 roku w greckim mieście Volos, w rodzinie włoskiej. W wieku 12 lat uczył się na Politechnice Ateńskiej. Poznanie systemów rysunku technicznego zawdzięczał ojcu – inżynierowi kolejnictwa oraz zajęciom, na które uczęszczał wieczorami. Po śmierci ojca w 1905 r., de Chirico powrócił do Włoch. Rok później jednak zaczął kształcić się w Monachium na Akademie der Bildenden Künste. Tam uległ wpływom dwóch malarzy symbolizmu: Arnolda Böcklina i Maxa Klingera oraz filozofów: Fryderyka Nietzschego i Arthura Schopenhauera. W 1909 r. Giorgio de Chirico zamieszkał w Mediolanie, dzięki czemu poznał tendencje rodzącego się futuryzmu. Kolejnym celem jego podróży stała się Florencja, gdzie stworzył pierwszy obraz z serii metafizycznych placów (Enigma jesiennego popołudnia). W 1911 r. włoski malarz wyjechał do Paryża, gdzie dołączył do swego brata Andrei. Wyjazd ten stanowił właściwie ucieczkę od odbycia służby wojskowej. W późniejszych latach wystawiał na Salonie Jesiennym i Niezależnym. W tamtym czasie spotkał się z wybitnymi twórcami ze świata sztuki. W 1915 r., w wyniku wybuchu I wojny światowej, wrócił z bratem do Włoch. De Chirico uznano za niezdolnego do walki. Dostał się do szpitala w Ferrarze – mieście w północnych Włoszech. Tam poznał m. in. Carlo Carrę, który zainspirowany malarstwem Giorgia de Chirico, zaczął tworzyć w tym samym stylu. W Ferrarze powstało kilka cennych obrazów o treściach metafizycznych. Po wojnie artysta wyjechał do Rzymu, gdzie opublikował manifest Noi metafisici (My metafizycy). Zyskał sławę w Europie. W 1924 r. Giorgio de Chirico spotkał się w Paryżu z pozytywnym przyjęciem surrealistów. Cztery lata później odbyła się jego pierwsza wystawa w Nowym Jorku, a następnie w Londynie. Zmarł w Rzymie 20 listopada 1978 r.
Metafizyczne malarstwo Gorgia de Chirico zdradza inspiracje z mitologii i filozofii. Na wielu jego obrazach panuje atmosfera niepokoju, melancholii, samotności. Wizje, jak ze snu, prezentują nieznane, opustoszałe miasta, tajemnicze manekiny, metafizyczne przestrzenie. Pojawiają się zaskakujące, irracjonalne zestawienia przedmiotów. Miasta obecne w pracach włoskiego artysty są nieme, nieokreślone. Przedstawione gdzieniegdzie postacie przypominają widma. W strukturze miast dominują ogromne budowle, przestrzenne place, ciągnące się arkady. Niezwykle popularnym motywem pojawiającym się w dziełach de Chirico są zagadkowe manekiny. Krystyna Janicka pisze o nich w następujący sposób: Ich wygląd jest dość zróżnicowany, na ogół są to jednak twory człekokształtne, o gładkich jajowatych głowach, pozbawionych wszelkich wklęsłości i wypukłości, natomiast obdarzone znakiem nieskończoności lub doń zbliżonym […]1. Badaczka zwraca uwagę na ich korpusy pozbawione rąk oraz na widoczne w ich budowie linie, przywodzące na myśl krawieckie ściegi. Ponadto wyposażone zostały w drewniane nogi […] o wymodelowanej dokładnie muskulaturze2. Najczęściej przybierają zastygłe pozy, jakby zamyślenia. Wydaje się, że medytują. Przypominają często starożytne rzeźby, ubrane w antyczne szaty, czasami teatralne marionetki czy kukiełki. Pojawienie się ich w pracach malarza, potęguje nastrój niepewności, niepokoju, przejawiający się w jego dziełach. Obrazami de Chirico, na których pojawiają się tajemnicze, krawieckie manekiny, są m. in. Prorok z 1915 r., Niepokojące muzy z 1917 r. czy Hektor i Andromeda z tego samego roku.
Malarstwo de Chirico miało wielki wpływ na surrealistów. Jego twórczością inspirowali się tacy artyści, jak: Salvador Dalí, Max Ernst, René Magritte, Yves Tanguy.
U współczesnych twórców różnych dziedzin również odnaleźć można wpływ XX wiecznego malarza. Za przykład posłużyć może zespół Armia, który umieścił na okładce swej płyty Ultima Thule znane dzieło – Tajemnica i melancholia ulicy. Wydaje się, że Giorgio de Chirico to artysta, którego nadzwyczajny, w pewien sposób magiczny klimat prac będzie doceniany przez kolejne pokolenia.
Zapraszamy do obejrzenia galerii obrazów artysty:
Przypisy:
1 Janicka, Krystyna, Surrealizm, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1973, s. 67.
2 Ibidem.
Bibliografia:
1. Janicka, Krystyna, Surrealizm, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1973.
2. Thompson, Jon, Jak czytać malarstwo współczesne. Od Courbeta do Warhola, UNIVERSITAS, Kraków, 2006.
3. http://pl.wikipedia.org/wiki/Giorgio_de_Chirico