Okazuje się, że dzięki nauce można z aż 84-procentową skutecznością przewidzieć, czy dana powieść osiągnie komercyjny sukces – jeszcze przed jej wydaniem. Jest to możliwe dzięki algorytmowi, który opracowali informatycy z Uniwersytetu Stony Brook w Nowym Jorku.

Algorytm ten opiera się na technice stylometrii statystycznej, która polega na analizowaniu zastosowanych słów i gramatyki w tekstach pisanych. Dotychczas stosowano ją głównie do ustalania autorstwa dzieł uchodzących za anonimowe – umożliwiała porównanie języka jednego tekstu z innym i określenie, czy oba napisała ta sama osoba.

Teraz, jak się okazuje, technika ta znalazła nowe zastosowanie. Udowodniono to w ciekawym eksperymencie. Zespół badaczy najpierw pobrał 800 książek (od literatury pięknej, przez poezję, po fantastykę) z archiwów Projektu Gutenberg i katalogu Amazona, a następnie „przepuścili je” przez swój program, porównując swoje prognozy dotyczące szansy na komercyjny sukces poszczególnych książek z faktycznym sukcesem, jaki odniosły. Co się okazało? Przewidywania naukowców były w 84% trafne!

Zgodnie z informacjami podanymi przez samych badaczy, było to pierwsze badanie tego typu o tak dużej skali – być może kolejne eksperymenty pozwolą jeszcze dokładniej przeanalizować cechy „powieści idealnej”.

Jakie są więc cechy charakterystyczne bestsellerowego dzieła? Kluczowy okazuje się tu styl, język narracji – w treści książek cieszących się sukcesem wydawniczym częściej pojawiają się spójniki (np. „i”, „ale”), dużo jest także rzeczowników i przymiotników, podczas gdy książki mniej popularne charakteryzują się większą liczbą czasowników i przysłówków w tekście. Liczy się jednak również sama treść słów. W bestsellerach więcej jest takich, które opisują… procesy myślowe („zapamiętał”, „rozpoznał”), zaś w pozostałych książkach przeważają słowa opisujące czynności i emocje (np. „pragnął”, „zabrał”, „zapewniał”).

Jest wreszcie też dobra wiadomość dla tych autorek i autorów, którzy mają ambicje tworzyć literaturę niebanalną – otóż, co ciekawe, czynnik określony jako „czytelność” tekstu, a więc łatwość czytania książki, miał negatywny wpływ na jej sukces – książki łatwe w czytaniu okazywały się mniej popularne.

Pierwsze „składniki” przepisu na bestseller już znamy – być może wraz z rozwojem badań poznamy kolejne?

bestsellers-photo-520x345

Źródło: Booklips.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *