Johnny Depp na dobre wpisał się już do kanonu wybitnych aktorów ostatnich lat. Wielki rozgłos zdobył dzięki roli nihilistycznego pirata Jacka Sparrowa w serii Piraci z Karaibów, jednak to jego wcześniejsze dokonania zapewniły mu uznanie krytyki. Jego role w np. Co gryzie Gilberta Grape’a czy Las Vegas Parano to majstersztyk gry aktorskiej i dzieła dziś już kultowe, a współpraca z reżyserem Timem Burtonem zaowocowała kreacjami takimi jak Edward Nożycoręki, Ed Wood czy Willy Wonka. Jak przebiegała jego kariera oraz o ciekawostkach z życia prywatnego artysty, możemy przeczytać w książce Johnny Depp. To tylko iluzja pióra Denisa Meikle’a, właśnie wydanej nakładem wydawnictwa Znak i S-ka.
Na samym wstępie należą się brawa panu Denisowi Meikle’owi, gdyż książka jego autorstwa na tle ukazujących się ostatnio biografii wszelkiej maści artystów, wypada naprawdę nieźle. Autor nakreśla nie tylko życiorys bohatera, ale także tło historyczne zawartych w książce treści, co wpływa na lepsze zrozumienie całości. Także forma jego pracy jest oryginalna – każdy rozdział przywodzi na myśl kadr z filmu, zaczyna się rozjaśnieniem, kończy natomiast – zaciemnieniem obrazu. Wziąwszy pod uwagę, że Meikle wziął na warsztat biografię jednego z najbardziej popularnych współcześnie aktorów, ma to swoiste uzasadnienie i wdzięk podczas czytania.
Johnny Depp. To tylko iluzja jest schematyczną biografią – dowiadujemy się najwięcej na temat narodzin i młodzieńczych lat Johnny’ego, początkach jego filmowej drogi a także przebiegu kariery (aż do czasów kręcenia Dziennika zakrapianego rumem). Autor poszerza wiedzę czytelnika o dzieje rodziny Deppa, jego liczne przeprowadzki z miejsca na miejsce, a także rozwód rodziców, który – jak przyznał sam aktor – miał niebagatelny wpływ na osobowość przyszłego bożyszcza tłumów. Johnny, którego poznajemy poprzez książkę Meikle’a, to człowiek w gruncie rzeczy mocno stąpający po ziemi, o zamiłowaniu do sztuki i wielkim pragnieniu rodziny. Mało kto zapewne wie, że Depp pierwszy raz ożenił się w wieku 21 lat z Lori Anne Alison, które to małżeństwo przetrwało zaledwie trzy lata. Lori Anne nie zapisała się na dłużej w biografii Johnny’ego ale miała niebagatelny wpływ na jego przyszłą karierę – poznała go bowiem z Nicolasem Cage’em, który polecił młodego rockmana do roli w filmie Koszmar z ulicy Wiązów. Od tego ,”dzieła” zaczęła się aktorska przygoda Deppa, która zaowocowała Wakacjami w kurorcie i małą rólką w Plutonie Oliviera Stone’a, a w końcu – główną rolą w serialu 21 Jump Street, która przyniosła Johnyy’emu Deppowi pieniądze i szeroką rozpoznawalność.
Johnny Depp to artysta nieustannie poszukujący. Na początku swej kariery – ucieczki od wizerunku idola nastolatek, który przylgnął do niego po 21 Jump Street. Zrobił to jak zawsze w sposób zaskakujący opinię publiczną: zaangażował się w kino względnie niszowe i artystyczne.
Aktor, jak dowiadujemy się z książki, przed podjęciem decyzji o przyjęciu jakiejkolwiek roli bardzo dużą uwagę przywiązuje do swoich potencjalnych współpracowników – aktorów występujących w filmie, ale przede wszystkim reżyserów. W tym kontekście przestaje dziwić wieloletnia współpraca z ekscentrycznym Timem Burtonem (panowie nakręcili wspólnie do tej pory 7 filmów). Każdy kolejny film, w którym zgadza się wziąć udział Depp, musi także dostarczyć mu jakiś wyzwań: czy to aktorskich, czy choćby wizerunkowych.
Nie samymi rolami aktor jednak stoi. Nie zabrakło więc oczywiście w Johnny Depp. To tylko iluzja wycieczek prywatnymi śladami Deppa. Dzięki autorowi dowiadujemy się o więcej o związkach z trzema najważniejszymi kobietami w życiu artysty: Winioną Ryder, Kate Moss oraz Vanessą Paradis. Obszerny fragment biografii zajmują także kolejne fascynacje prasy osobą Johnny’ego, a także kontrowersje dotyczące jego osoby, które w mediach obrosły już legendą (jak pobicie paparazzich, zdemolowanie pokoju hotelowego czy też śmierć z przedawkowania aktora Rivera Phoenixa przed klubem Viper Room należącym do Deppa). Denis Meikle wszystkie opisywane fakty dotyczące życia Deppa (tak prywatnego, jak i zawodowego) podpiera, przytaczając stosowne cytaty z wywiadów, zarówno aktora jak i jego współpracowników, czy bliskich mu osób. W ten sposób można uznać, że portret, który kreuje nam Meikle, jest bliski prawdy, na tyle, na ile pozwolił na to sam Depp. Jak zaznacza autor biografii, Depp po początkowej wylewności względem mediów, po pewnym czasie zrozumiał swój błąd w tej kwestii i zaczął nimi świadomie manipulować. Meikle pisze: życie aktora to tworzenie iluzji, jednak jak daleko sięga ta iluzja, jest zawsze kwestią osobowości i różni się w zależności od jej twórcy. Ile iluzji jest w życiu Johnny’ego Deppa i czy jego sława to tylko iluzja, dowiecie się sięgając po tę książkę.
Denis Meikle to autor świadomy dzieła, które przyszło mu stworzyć. Nie tworzy więc peanu na cześć Johnny’ego Deppa. Nie odbierając mu nic z jego talentu i sławy, nie waha się jednak przez zaznaczeniem jego słabości, błędnych czy też niejasnych decyzji, które podjął w swej karierze aktor. Dzięki temu podczas lektury mamy przyjemność obcować także z analizą dotychczasowych dokonań idola, nie zaś jedynie wypisem suchych faktów z jego życia. Wielkim plusem tej biografii są także cytaty ze scenariuszy, w których zagrał Johnny Depp, stanowiące swoisty komentarz do przedstawionych w danym fragmencie wydarzeń z życia aktora.
Na zakończenie dodam jeszcze tylko, że indeks, który jest sporządzony na końcu książki to jeden z lepszych z jakimi przyszło mi do tej pory obcować. Oprócz standardowych nazwisk oraz tytułów wymienionych w dziele, możemy znaleźć w nim bowiem także odnośniki o tytułach takich jak: plotki, narkotyki czy też (moje ulubione!) dowcipy, dzięki temu potencjalny czytelnik łatwo dotrze do fragmentów z życia Deppa, które interesują go najbardziej. Owocnego szukania życzę zatem, bo po książkę Johnny Depp. To tylko iluzja sięgnąc naprawdę warto… I zaciemnienie.
Tytuł: Johnny Depp. To tylko iluzja
Autor: Denis Meikle
Wydawnictwo: Zysk I S-ka
Wymiary: 165×230 mm
Oprawa: miękka
Liczba stron: 504
Data premiery: 26 listopada 2012
ISBN: 978-83-7785-10-4
Kategoria: biografia