Urodził się 30 kwietnia 1956 roku w Kopenhadze jako Lars Holbæk Trier. W szkole filmowej koledzy nazywali go „von Trier”. Podobno miał sobie dodać „von” na cześć Ericha von Stroheima. Karierę zaczynał od amatorskich filmów, realizowanych kamerą Super 8, potem na taśmie 16mm. Jeszcze przed ukończeniem Duńskiej Szkoły Filmowej, nakręcił kilkadziesiąt reklamówek i kilka filmów fabularnych, m. in. Nocturne i Wyobrażenia wolności.
W 1984 roku sukcesem okazał się jego debiutancki pełnometrażowy obraz Element zbrodni, za który reżyser zbierał laury na festiwalach w Cannes, Mannheim i Chicago. Równie znaczące sukcesy odniosły jego kolejne produkcje, składające się, wraz z Elementem zbrodni, na tzw. „trylogię europejską”.
W roku 1995, Trier wraz z innymi twórcami filmowymi: Thomasem Vinterbergiem, Kristianem Levringem i Sorenem Kragh-Jacobsenem, podpisał słynny manifest – Dogmę ’95, zgodnie z którą w pracy nad filmem należy wystrzegać się stosowania wymyślnych dekoracji, sztucznego oświetlenia, muzyki innej niż dźwięki naturalne, czarno-białej taśmy, tricków filmowych i elementów kinowej sensacji. Zdjęcia powinny być zaś rejestrowane kamerą „z ręki”. Zgodnie z tymi wytycznymi powstał kolejny film von Triera, Przełamując fale. Wywarł on niezwykłe wrażenie na odbiorcach i uznany został za najlepszy obraz na festiwalach w Cannes, Berlinie i Sarajewie, zaś odtwórczyni głównej roli, Emily Watson, przypadła nominacja do Oscara. Poczynając od tego filmu Von Trier stworzył obsypaną deszczem nagród trylogię Złotego serca na którą składają się filmy: Przełamując fale, Idioci oraz nagrodzony główną nagrodą w Cannes Tańcząc w ciemnościach.
Dwukrotnie otrzymał prestiżową europejską nagrodę Feliksa: w roku 1996 za film fabularny Przełamując fale i w 2000 za Tańcząc w ciemnościach.
Von Trier znany jest ze swojego trudnego charakteru. Wielu aktorów z trudem wytrzymywało z nim na planie zdjęciowym. Reżyser boi się też latać samolotem, więc nigdy nie był w USA, chociaż kręci tzw. „trylogię amerykańską.” Cykl ten zapoczątkowany został przez Dogville; opowiada o losach Grace, która jest elementem łączącym filmy. Dogville traktował o poświęceniu dla bliźnich, zemście i karze oraz o wpływie władzy na społeczeństwo i każdego człowieka. Druga część za temat główny ma niewolnictwo. Całej trylogii przyporządkowano litery U, S i A, gdzie U to Dogville, Manderlay to S, a Washington to A.
Von Trier jest także współwłaścicielem i współtwórcą wytwórni Zentropa, która jest obecnie jedną z kluczowych na rynku filmowym w Skandynawii. Od 1997 roku Zentropa poprzez swoją filię pod nazwą Puzzy Power produkuje filmy pornograficzne dla kobiet.
Jego najnowszy film to głośna Nimfomanka (ang. Nymphomaniac) − dramat zrealizowany w koprodukcji Danii wraz z Niemcami, Francją, Wielką Brytanią i Belgią. Film został zrealizowany w dwóch częściach, łącznie fabuła przedstawiona jest w ośmiu rozdziałach. Światowa premiera miała miejsce 25 grudnia 2013 roku w Danii, polska premiera nastąpiła 10 stycznia 2014.
Wybrana filmografia:
Orchidégartneren (etiuda filmowa, 1977)
Element zbrodni (Forbrydelsens element, 1984)
Medea (1987)
Epidemia (Epidemic, 1988)
Europa (Zentropa, 1991)
Królestwo (Riget, miniserial TV, 1994) – film nakręcony dla duńskiej telewizji
Przełamując fale (Breaking the Waves, (1996) (pierwsza część Trylogii Złote Serce)
Królestwo II (Riget II, miniserial TV, 1997) – film nakręcony dla duńskiej telewizji
Idioci (Idioterne, 1998) (druga część Trylogii Złote Serce)
Tańcząc w ciemnościach (Dancer in the Dark, 2000) (trzecia część Trylogii Złote Serce)
Dogville (2003, część pierwsza „trylogii amerykańskiej”)
Pięć nieczystych zagrań (De Fem benspænd/The Five Obstructions, 2003; współreżyserowany przez Jørgena Letha)
Moja droga Wendy (Dear Wendy, 2005, scenariusz)
Manderlay (2005, część druga „trylogii amerykańskiej”)
Szef wszystkich szefów (Direktøren for det hele (2006)
Washington (2009 – prod., trzecia część „trylogii amerykańskiej”)
Antychryst (2009)
Melancholia (2011)
Nimfomanka (2013)
Źródła: Filmweb.pl, Wikipedia.org