Upadek rządu Saddama Husajna zapoczątkował okres chaosu, bezprawia i grabieży wymykającej się wszelkiej kontroli. Z domów prywatnych, placówek publicznych i kulturalnych rabowano wszystko, co mogło mieć jakąkolwiek wartość. Większość łupieżców działała chaotycznie, nie odróżniając wartościowych dzieł sztuki od zwyczajnej tandety. Byli jednak tacy, którzy tylko czekali na podobną ewentualność. Ich łupem miały paść najcenniejsze eksponaty irackiego Muzeum Narodowego; dla ich zdobycia byli gotowi na wszystko.

Pogoń za cennym, owianym tajemnicą artefaktem, jest głównym tematem Wiedźmy z Babilonu, nadaje akcji ogromną dynamikę i spaja wątki fikcyjne z rzeczywistymi miejscami, przypowieściami, mitologią i historią.

John Madison zostaje wciągnięty w skomplikowaną grę. Jego brat, Samuel, ginie w wypadku samochodowym, a przyjaciel, Hall – po zażyciu heroiny. Okoliczności ich śmierci są jednak bardzo niejasne; John jest prawie pewny, że w obie te sprawy zamieszana jest grupa poszukiwaczy cennego artefaktu. Madisona osacza tyle wrogich sił, że przypomina on momentami bohatera tragedii antycznych, nad którym wisi nieuchronne fatum. W ciągu kilku dni traci wszystko, jest nękany przez policję, a na jego życie dybie szajka alchemików-rabusiów. Jakby tego było mało, musi rozwiązać zagadkę pozostawioną przez Halla. Tylko tak ma szansę odkryć miejsce, w którym ukryto cenny artefakt, zrabowany z irackiego muzeum, a od tego będzie zależało jego życie.

Wiedźma z Babilonu to wciągająca, sensacyjna powieść o wartkiej i pełnej zaskakujących zwrotów akcji. Momentami ma się jednak wrażenie lekkiej przesady i zwyczajnego braku prawdopodobieństwa sytuacji. John Madison jest jak kukiełka, którą miotają różnego typu zrządzenia losu. Często wychodząc z jednych tarapatów, wpada w jeszcze większe, ale również za sprawą cudownych przypadków wydostaje się z opresji, gdy jego śmierć czy niepowodzenie są niemal w stu procentach pewne. Mimo to historia jest intrygująca i dobrze napisana. Autorka jest prawdziwą erudytką w kwestiach poszukiwań archeologicznych i starożytności. Tekst jest przetykany fotografiami, rycinami i cytatami z Pisma Świętego. Pisarka zadbała także o informacje źródłowe: na końcu książki widnieje obszerna bibliografia i nota dotycząca kultury Mezopotamii. Język powieści jest niezły, czyta się ją z prawdziwą przyjemnością. Postaci nie zostały bardzo silnie rozbudowane psychologicznie, jest to jednak związane z typem narracji – oddanej w ręce Johna Madisona.

Niewątpliwym atutem książki jest jej szata graficzna. Oprócz trafnej grafiki na okładce i przyjemnej dla oka czcionki, niezwykle istotne są elementy takie jak: ilustracje pojawiające się w tekście, mapki, zdjęcia oraz ryciny. Wspomniane ilustracje mają znaczenie szczególne: są wśród nich elementy zagadek, z którymi musiał się zmierzyć John Madison. Dzięki nim każdy czytelnik może sam spróbować swych sił w interpretacji takiego dzieła jak Melancholia 1 Albrechta Dürera, czy też pogłówkować na temat rozwiązania dziwnej krzyżówki stworzonej przez Halla. To wszystko w połączeniu z tematyką związaną ze starożytnością, cytatami i wydarzeniami osadzonymi w realiach historycznych, tworzy ciekawą i atrakcyjną całość. Na plus należy zapisać szczególnie bibliografię, która pozwala czytelnikowi nie do końca zorientowanemu w temacie starożytnej Mezopotamii, kultury Sumerów, Asyryjczyków i Babilończyków, odróżnić fikcję literacką od rzeczywistych wydarzeń.

Wiedźma z Babilonu jest bardzo interesującą publikacją, mimo że tak podobną do wielu filmów i książek inspirowanych archeologią i poszukiwaniem skarbów. Stwierdzenie, że nawiązuje do utworów tak znanych jak choćby seria o przygodach Indiany Jonesa jest dość oczywiste, ale też zbyt szufladkujące. Warto sięgnąć po nią bez nastawienia, że otrzymamy opowieść podobną do tego, co już dobrze znamy.  

Autor: D.J. McIntosh
Tytuł: Wiedźma z Babilonu
Tytuł oryginału: The Witch of Babylon
Język oryginału: angielski
Tłumaczenie: Ewa Wierzbicka
Wydawca: Bellona
ISBN: 9788311121256
Liczba stron: 424
Data wydania: listopad 2011
Wymiary: 125×195 mm
Okładka: miękka
Gatunek: powieść, przygodowa, sensacyjna