Pogoń za cennym, owianym tajemnicą artefaktem, jest głównym tematem Wiedźmy z Babilonu, nadaje akcji ogromną dynamikę i spaja wątki fikcyjne z rzeczywistymi miejscami, przypowieściami, mitologią i historią.
John Madison zostaje wciągnięty w skomplikowaną grę. Jego brat, Samuel, ginie w wypadku samochodowym, a przyjaciel, Hall – po zażyciu heroiny. Okoliczności ich śmierci są jednak bardzo niejasne; John jest prawie pewny, że w obie te sprawy zamieszana jest grupa poszukiwaczy cennego artefaktu. Madisona osacza tyle wrogich sił, że przypomina on momentami bohatera tragedii antycznych, nad którym wisi nieuchronne fatum. W ciągu kilku dni traci wszystko, jest nękany przez policję, a na jego życie dybie szajka alchemików-rabusiów. Jakby tego było mało, musi rozwiązać zagadkę pozostawioną przez Halla. Tylko tak ma szansę odkryć miejsce, w którym ukryto cenny artefakt, zrabowany z irackiego muzeum, a od tego będzie zależało jego życie.
Wiedźma z Babilonu to wciągająca, sensacyjna powieść o wartkiej i pełnej zaskakujących zwrotów akcji. Momentami ma się jednak wrażenie lekkiej przesady i zwyczajnego braku prawdopodobieństwa sytuacji. John Madison jest jak kukiełka, którą miotają różnego typu zrządzenia losu. Często wychodząc z jednych tarapatów, wpada w jeszcze większe, ale również za sprawą cudownych przypadków wydostaje się z opresji, gdy jego śmierć czy niepowodzenie są niemal w stu procentach pewne. Mimo to historia jest intrygująca i dobrze napisana. Autorka jest prawdziwą erudytką w kwestiach poszukiwań archeologicznych i starożytności. Tekst jest przetykany fotografiami, rycinami i cytatami z Pisma Świętego. Pisarka zadbała także o informacje źródłowe: na końcu książki widnieje obszerna bibliografia i nota dotycząca kultury Mezopotamii. Język powieści jest niezły, czyta się ją z prawdziwą przyjemnością. Postaci nie zostały bardzo silnie rozbudowane psychologicznie, jest to jednak związane z typem narracji – oddanej w ręce Johna Madisona.
Niewątpliwym atutem książki jest jej szata graficzna. Oprócz trafnej grafiki na okładce i przyjemnej dla oka czcionki, niezwykle istotne są elementy takie jak: ilustracje pojawiające się w tekście, mapki, zdjęcia oraz ryciny. Wspomniane ilustracje mają znaczenie szczególne: są wśród nich elementy zagadek, z którymi musiał się zmierzyć John Madison. Dzięki nim każdy czytelnik może sam spróbować swych sił w interpretacji takiego dzieła jak Melancholia 1 Albrechta Dürera, czy też pogłówkować na temat rozwiązania dziwnej krzyżówki stworzonej przez Halla. To wszystko w połączeniu z tematyką związaną ze starożytnością, cytatami i wydarzeniami osadzonymi w realiach historycznych, tworzy ciekawą i atrakcyjną całość. Na plus należy zapisać szczególnie bibliografię, która pozwala czytelnikowi nie do końca zorientowanemu w temacie starożytnej Mezopotamii, kultury Sumerów, Asyryjczyków i Babilończyków, odróżnić fikcję literacką od rzeczywistych wydarzeń.
Wiedźma z Babilonu jest bardzo interesującą publikacją, mimo że tak podobną do wielu filmów i książek inspirowanych archeologią i poszukiwaniem skarbów. Stwierdzenie, że nawiązuje do utworów tak znanych jak choćby seria o przygodach Indiany Jonesa jest dość oczywiste, ale też zbyt szufladkujące. Warto sięgnąć po nią bez nastawienia, że otrzymamy opowieść podobną do tego, co już dobrze znamy.
Autor: D.J. McIntosh
Tytuł: Wiedźma z Babilonu
Tytuł oryginału: The Witch of Babylon
Język oryginału: angielski
Tłumaczenie: Ewa Wierzbicka
Wydawca: Bellona
ISBN: 9788311121256
Liczba stron: 424
Data wydania: listopad 2011
Wymiary: 125×195 mm
Okładka: miękka
Gatunek: powieść, przygodowa, sensacyjna