Ostatecznie Operacja Argo, zdaniem Akademii najlepszy film 2012 roku, zyskała aż trzy statuetki, bo także za montaż i scenariusz adaptowany. Tymczasem Lincoln dostał statuetkę „jedynie” za scenografię oraz dla najlepszego aktora pierwszoplanowego. Szczególnie ta druga nagroda nie była żadnym zaskoczeniem, o kreacji Daniela Daya-Lewisa powszechnie mówiło się bowiem, że jest „genialna”. Sam aktor, odbierając statuetkę, dedykował ją zmarłej matce i żartował, że to on miał grać Margaret Thatcher.
Mimo dość silnej konkurencji Oscara dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej odebrała Jennifer Lawrence za rolę w Poradniku pozytywnego myślenia. Jest to duże wyróżnienie dla ledwie 23-letniej aktorki, jednak Akademia doceniła jej brawurową rolę młodej, ekscentrycznej wdowy, próbującej się uporać z bólem po śmierci męża.
Pewnym zaskoczeniem była nagroda dla Anga Lee, mimo że Życie Pi było wymieniane wśród faworytów w wielu konkurencjach, a sam reżyser ma już na koncie Oscara za Tajemnicę Brokeback Mountain (Życie Pi) zyskało nagrody także w trzech innych kategoriach: za zdjęcia, muzykę i efekty specjalne). Zaskoczeniem nie były jednak kolejne nagrody: za scenariusz oryginalny dla Django Quentina Tarantino oraz za role drugoplanowe. W tych kategoriach statuetki zgarnęli: Christoph Waltz (Django) oraz Anne Hathaway (Les Miserables: Nędznicy).
Zaskoczeniem nie była także nagroda dla filmu Miłość w kategorii obrazów nieanglojęzycznych, ani statuetka dla Meridy Walecznej w kategorii animacji. Za najlepszy dokument uznano film Sugar Man, który od 22 lutego oglądać możemy też w naszych kinach.
Sama gala w tym roku wypadła raczej poprawnie, choć w gust publiczności zdecydowanie nie trafił tegoroczny prowadzący, amerykański satyryk Seth MacFarlane, twórca kreskówki Family Guy oraz filmu Ted. Zamiast – jak tego oczekiwano – wnieść powiew świeżości i cięty dowcip, zaserwował żarty owszem, politycznie niepoprawne, ale przy tym dość prostackie; Django na przykład streścił w ten sposób: – Film o mężczyźnie walczącym o kobietę doświadczającą przemocy, czyli to, co Chris Brown i Rihanna nazywają komedia romantyczną, zaś o nominacji dla 9-letniej aktorki Quvenzhane Wallis powiedział: Żeby uzmysłowić wam jaka jest młoda, powiem, że dopiero za 16 lat będzie za stara dla George’a Clooneya. Zamiast oklasków z sali odpowiedziało mu buczenie, aczkolwiek kilkukrotnie udało mu się też zyskać aplauz widowni.
Interesującymi szczegółami było pojawienie się na scenie kapitana Kirka ze Star Treka, a także… misia Teda (z filmu o tym samym tytule), który zaczął domagać się, aby mu zdradzono, gdzie odbywają się słynne pooskarowe orgie… Wielkie wrażenie zrobiła też Jennifer Lawrence, przewracając się na schodach w drodze po odbiór statuetki. Aktorka nie straciła jednak rezonu, podziękowała zgrabnie i złożyła urodzinowe życzenia swojej konkurentce, Emmanuel Rivie. Nie obyło się też bez łez – Adele bezskutecznie powstrzymywała płacz, odbierając statuetkę za najlepszą piosenkę, jaką przyznano Skyfall.
Pełną listę nominacji znajdziesz TUTAJ.
Oto zwyciężczynie i zwycięzcy w poszczególnych kategoriach:
Najlepszy film: „Operacja Argo”
Najlepszy aktor: Daniel Day-Lewis – „Lincoln”
Najlepsza aktorka: Jennifer Lawrence – „Poradnik pozytywnego myślenia”
Najlepszy reżyser: Ang Lee – „Życie Pi”
Najlepszy scenariusz oryginalny: Quentin Tarantino – „Django”
Najlepszy scenariusz adaptowany: Chris Terrio – „Operacja Argo”
Najlepszy aktor drugoplanowy: Christoph Waltz – „Django”
Najlepsza aktorka drugoplanowa: Anne Hathaway – „Les Miserables Nędznicy”
Najlepszy film obcojęzyczny: „Miłość”
Najlepszy dokument: „Sugar Man”
Najlepsza animacja: „Merida Waleczna”
Najlepsze zdjęcia: „Życie Pi”
Najlepsza piosenka: „Skyfall” – „Skyfall”
Najlepsza muzyka: „Życie Pi”
Najlepsza scenografia: „Lincoln”
Najlepszy montaż: „Operacja Argo”
Najlepsze efekty specjalne: „Życie Pi”
Najlepszy montaż dźwięku: „Wróg numer jeden”, „Skyfall”
Najlepszy dźwięk: „Les Miserables Nędznicy”
Najlepsze kostiumy: „Anna Karenina”
Najlepsza charakteryzacja: „Les Miserables Nędznicy”
Najlepszy krótkometrażowy dokument: „Inocente”
Najlepszy film krótkometrażowy: „Curfew”
Najlepsza krótkometrażowa animacja: „Paperman”