René Magritte urodził się 21 listopada 1898 r. w Lessines w prowincji Hainaut w południowo-zachodniej Belgii jako syn handlarza Leopolda i modystki Reginy Bertinchamps. Miał dwóch młodszych braci o imionach Raymond i Paul. Dzieciństwo spędził m. in. w miejscowości Châtelet, do której w 1910 r. przeniosła się jego rodzina i gdzie uczęszczał na kurs rysunku. Kilka wspomnień z lat dziecięcych wywarło duży wpływ na późniejszą twórczość Magritte’a. Zachowane w jego pamięci wizje z dzieciństwa dotyczą: klatki, stojącej obok należącej do niego kołyski; balonu, który niespodziewanie wylądował na dachu domu rodzinnego oraz zabawy z koleżanką na starym cmentarzu, gdzie schodzili do krypt i na którym szczególną jego uwagę zwrócił artysta malujący pośrodku cmentarnej alejki3. Klatki, trumny, nagrobki często pojawiają się na obrazach Belga. W 1912 r. w życiu Magritte’a miało miejsce tragiczne wydarzenie, które również znacząco wpłynęło na jego malarskie przedstawienia. Matka artysty popełniła samobójstwo, rzucając się do rzeki Sambry4. Podobno młody Magritte nie widział ciała, jej twarz okryta była bowiem nocną koszulą. Okrutna przeszłość spowodowała, że wielu postaciom z jego późniejszych dzieł osłonił głowy jasnymi tkaninami.
Rok później, Magritte wraz z ojcem i braćmi zamieszkał w robotniczym mieście Charleroi, gdzie uczęszczał do szkoły średniej. Pasjonował się niemym kinem i prozą, m. in. Edgara Allana Poego5, malował w stylu impresjonistycznym. W wieku siedemnastu lat wyjechał do Brukseli na studia w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych. Spędził tam większość swego życia. W okresie studenckim nawiązał wiele przyjaźni z ludźmi ze świata sztuki. Początkowo tworzył obrazy inspirowane kubizmem i futuryzmem. W późniejszym czasie pracował w fabryce tapet. Projektował plakaty i reklamy. Brał udział w wystawach zarówno w Belgii jak i za granicą. Kochanką i muzą Magritte’a była, poznana przez niego w wieku piętnastu lat, Georgette Berger, którą spotkał ponownie, i z którą ożenił się w 1922 r. Punktem zwrotnym w twórczości artysty stało się ujrzenie reprodukcji obrazu Giorgia de Chirica Pieśń miłosna. Moment ten uważany jest za początek doświadczeń malarza z surrealizmem. Jego pierwsze kolaże powstały pod wpływem sztuki Maxa Ernsta6. Od 1926 r. Magritte należał do belgijskiej grupy surrealistycznej. Rok później, w galerii Le Centaure odbyła się jego pierwsza indywidualna wystawa. W tym okresie wraz z żoną zamieszkał na przedmieściach Paryża. Będąc we Francji, aktywnie udzielał się w kręgu grupy nadrealistycznej. Spotykał się z surrealistami paryskimi, m. in. André Bretonem i Paulem Eluardem. Współtworzył czasopismo La Révolution Surréaliste. W 1929 r. poznał Salvadora Dalego. W 1930 r. malarz powrócił z żoną do Belgii i wraz z bratem Paulem otworzył agencję reklamową Studio Dongo. Mimo komercyjnej działalności i konfliktów z Bretonem, w latach trzydziestych uczestniczył w najważniejszych wystawach surrealistów paryskich i współpracował z nimi przy realizacji wielu projektów. Niemiecka inwazja na Belgię spowodowała, że w 1940 r. na pewien czas przeniósł się na Południe Francji. Podczas okupacji eksperymentował z malarstwem, w 1943 r. na około cztery lata powrócił do stylu impresjonistycznego. Fazę tę nazywano „okresem Renoira” czy „surrealizmem w pełnym słońcu” (tak określał ją sam Magritte). M. in. za ten czas w działalności twórczej Belga i za jego przynależność do partii komunistycznej został „wyklęty” przez ruch paryski. Po tym, w 1948 r. w aktywności artystycznej Magritte’a nastąpił, jedynie trzymiesięczny, tzw. „okres krowy” (powstanie wielu obrazów zbliżonych stylem do fowizmu; w żywych, ostrych barwach). Szczyt sławy i możliwości twórczych Belga miał miejsce na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych. Surrealista wystawiał swe dzieła w wielu krajach, wykonywał też prace na duże zamówienia publiczne. Po latach konfliktów ostatecznie pogodził się z André Bretonem. W wieku sześćdziesięciudziewięciu lat (15 sierpnia 1967 roku) René Magritte zmarł w Brukseli na raka trzustki. Jego malarstwo jest jednak wciąż żywe.
Chociaż relacje Magritte’a z przywódcą nadrealistów – André Bretonem były skomplikowane (Belg nie zajmował się snem czy „pisaniem automatycznym”, tworzył tradycyjnie), jego obrazy w oryginalny sposób realizują podstawowe tezy ruchu surrealistycznego. Dzieła malarza są sprzeczne z prawami logiki. W przeciwieństwie do innych przedstawicieli kierunku np. Salvadora Dalego, w pracach Magritte’a rzadko pojawiają się dziwne twory o niewiadomym przeznaczeniu. Większość jego płócien przedstawia rzeczy dobrze znane z codziennego życia, np. meloniki, jajka, ptaki, chmury, beczkę, sztalugi, trąbę, krzesło, kwiaty, gipsowy tors. Ukazane przedmioty są jednak realne tylko pozornie. Nadrealista prowadzi grę z percepcją widza, igra z jego przyzwyczajeniami w postrzeganiu świata. Banalne rzeczy umieszczał w sytuacjach, w jakich ich nie spotykamy; nadawał im nowy porządek i niepokojące znaczenie. Krystyna Janicka dostrzega w twórczości surrealisty efekt wyobcowania (franc. dépaysement) przedmiotów z właściwego im kontekstu, co powoduje pozbawienie ich przypisywanego im znaczenia i nadaje im nowy, zazwyczaj zagadkowy sens7. René Magritte zestawiał ze sobą przedmioty niepasujące do siebie, wręcz kontrastowe. Nie odwzorowywał rzeczywistości, przekształcał ją lub tworzył na nowo. Wymagał od odbiorcy świeżego i naiwnego spojrzenia na otaczający go świat. Nadawał swoim dziełom dziwaczne tytuły, nie pasujące do prezentowanej wizji. Dzięki temu zmuszał widza do myślenia, wywoływał nieznane wcześniej skojarzenia i sensy. Prace Belga są niezwykle poetyczne, tajemnicze, metaforyczne. To zagadki, które ma rozwikłać odbiorca. Obrazy Magritte’a ujawniają erotyczną wrażliwość artysty, chętnie przedstawiającego akty i najbardziej zaskakujące metamorfozy ciała. Rozczłonkowuje je, zestawia w nieoczekiwany sposób, scala z ubiorem. Wykonuje wiele zabiegów na twarzy ludzkiej, np. nanosi na twarz anatomię kobiecego ciała. Jego dzieła bawią i intrygują, wyzwalają widza z nawyków myślenia. Najpopularniejsze płótna belgijskiego artysty to m. in. Dola człowiecza, Terapeuta, Filozofia w buduarze, Mężczyzna w meloniku, Syn człowieka, Gwałt.
Twórczość René Magritte’a stała się niebywałą inspiracją dla współczesnej kultury. Np. w 2007 r. w Internecie pojawiła się gra przygodowa zatytułowana Magritte. Stanowi ona surrealistyczną podróż przez Wrocław. Autorem projektu jest dziennikarz i fotoreporter – Marcin M. Drews. Gra znalazła wielu entuzjastów.
Geniusz René Magritte’a trafnie podsumował dziennikarz – Jacek Tomczuk: Bez jego obrazów trudno wyobrazić sobie współczesną reklamę, inni widzą w nim ojca Photoshopa. Ale René Magritte to przede wszystkim genialny malarz – wciąż odkrywany na nowo8.
Przypisy:
1. A. Włodarczyk-Kulak, M. Kulak, O sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku, Warszawa – Bielsko-Biała, 2010 s. 193.
2. K. Janicka, Surrealizm, Warszawa, 1973, s. 106.
3. M. Paquet, René Magritte 1898-1967. Widzialna myśl, Köln, 2003, s. 11.
4. Sambra – rzeka płynąca we Francji i Belgii.
5. Edgar Allan Poe (1809-1849) – poeta i pisarz amerykański, reprezentant romantyzmu w literaturze amerykańskiej.
6. Max Ernst (1891-1976) – niemiecki malarz, rzeźbiarz, grafik, pisarz. Jeden z najważniejszych reprezentantów surrealizmu. Twórca wielu kolaży.
7. K. Janicka, op. cit., s. 106.
8. http://www.rp.pl/artykul/924502.html
Bibliografia:
1. Janicka, Krystyna, Surrealizm, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1973.
2. Paquet, Marcel, René Magritte 1898-1967.Widzialna myśl, TASCHEN/TMC Art, Köln, 2003.
3. Włodarczyk-Kulak, Anita; Kulak, Maurycy, O sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku, wyd. 1, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa – Bielsko-Biała, 2010.
4. http://www.rp.pl/artykul/924502.html
Zapraszamy do obejrzenia galerii dzieł malarza: