Mniej lub bardziej dyskretne „chwalenie się” czytanymi książkami bywa postrzegane jako snobizm, jednak moda na czytelnictwo pomaga je promować. Oto coś dla osób z poczuciem misji rozprzestrzeniania zamiłowania do literatury, a jednocześnie takich, które lubią się chwalić przed światem czytanymi książkami…

Interesujące, proste w realizacji i w symboliczny sposób oddające hasło kampanii społecznej „Kultura się liczy!”, tak o nagrodzonych projektach gadżetów nadesłanych na konkurs „Kulturalny Gadżet” mówią członkowie jury konkursowego. Wybrane projekty będzie można oglądać od 7 do 15 lipca br. podczas piątej, jubileuszowej edycji festiwalu Gdynia Design Days.

Przedmiotem konkursu „Kulturalny Gadżet” realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury, Kaniewski Haute Design oraz festiwal Gdynia Design Days była prezentacja konceptu wzorniczego ilustrującego kampanię społeczną Kultura się liczy!, a celem wyłonienie najciekawszych projektów, które w oryginalny sposób obrazują rolę kultury zarówno w stymulowaniu rozwoju jak i w życiu społecznym.

Jury przyznało Grand Prix Mai Abramczyk, wyróżnieniem uhonorowany został projekt Emilii Krankowskiej.

W uzasadnieniu Grand Prix Jury podkreśliło, że projekt Mai Abramczyk – torba „Teraz czytam:” zaskakuje prostotą i celnością przekazu. To przedmiot, który wywołuje bardzo pożądaną reakcję „Chciałbym to mieć!” – a więc efekt, na którym szczególnie zależy organizatorom konkursu na gadżet promujący zachowania prokulturalne. Jest dzięki temu skuteczny, a przy tym niebanalny, oryginalny i, co nie pozostaje bez znaczenia, wykonany z ekonomicznych materiałów.

Wyjątkową aprobatę jury torba „Teraz czytam:” zaskarbiła sobie dzięki swej funkcji komunikacyjnej. Wyraźnie zachęca do interakcji, pozwala manifestować swoje przekonania i upodobania. Mieści się w kanonie współczesnych trendów ulicznych, ma szansę stać się modnym dodatkiem, wybieranym przez aktualnych trendsetterów.

torbaWyróżnione „Smacznie czytaj” Emilii Krankowskiej to natomiast ciekawa propozycja ponownego zaimplementowania kultury przy stole. Próba przywrócenia kulturze zwyczajnego, standardowego miejsca w codziennym życiu. Przypomnienie, że „zjadać kulturę” można zawsze i wszędzie. Kulturalny serwis poetycki może istnieć w ścisłym związku z instytucją, ale i poza nią. Dostępność w kilku wariantach i wzorach daje możliwość stworzenia własnego, niepowtarzalnego zestawu. Prosty, niewymagający w produkcji projekt, który skutecznie promuje akcję.

Drugiego wyróżnienia jury nie przyznało.

Do udziału konkursie zgłoszono łącznie 34 prace.

Inicjatywa Kultura się liczy! została zainicjowana w styczniu 2010 roku przez Narodowe Centrum Kultury. Bezpośrednim celem akcji jest zwiększenie świadomości społecznej na temat znaczenia kultury i jej prorozwojowego potencjału w różnych segmentach życia społecznego, w tym również gospodarce.