Oto wyjątkowa książka poświęcona filozofii, twórczości i życiu jednego z najwybitniejszych autorów literatury s-f, Philipa K. Dicka: Bóg w sprayu. Filozofia według Philipa K. Dicka autorstwa Macieja Kaczmarskiego.

Zapraszamy do lektury fragmentu!

O książce:

Co łączy Philipa K. Dicka, jednego z najwybitniejszych prozaików XX wieku, z filozofią, religią i gnostycyzmem? Czy można pisać metaforyczne rozprawy o świecie, człowieku i absolucie, posługując się fantastyką naukową i czarnym humorem? Jak wyglądałby świat, gdyby Państwa Osi wygrały wojnę? Jak wyleczyć trzy stygmaty Palmera Eldritcha? O czym śnią androidy? Co kryje się za ciemnym zwierciadłem? Czy Bóg może przybrać formę aerozolu?

Od Człowieka z Wysokiego Zamku i Ubika, przez Labirynt śmierci, aż po trylogię VALISBóg w sprayu to analiza twórczości Dicka i obszerny komentarz do dziewięciu wybranych powieści jednego z najbardziej oryginalnych i inspirujących autorów światowej literatury. To również hołd dla niepowtarzalnego i nieustannie aktualnego twórcy, który mówił o sobie, że nie jest pisarzem, lecz beletryzującym filozofem.

Maciej Kaczmarski – rocznik 1984, absolwent filozofii (specjalność: kulturoznawstwo) Uniwersytetu Szczecińskiego. Dziennikarz muzyczny i radiowy. Copywriter i publicysta portalu Nowamuzyka.pl. Promotor muzyki elektronicznej i okazjonalny współorganizator wydarzeń kulturalnych. Na co dzień domowy kinoman i kolekcjoner dziwnych przedmiotów, na co noc badacz prozy Philipa K. Dicka. Towarzyski samotnik, milkliwy gawędziarz.

Recenzję książki przeczytasz TUTAJ, a wywiad z autorem TU.

Tytuł: Bóg w sprayu. Filozofia według Philipa K. Dicka
Autor: Maciej Kaczmarski
Wydawca: Warszawska Firma Wydawnicza
Data premiery: maj 2012
Liczba stron: 283
Projekt okładki: Wojciech Mazur
ISBN: 978-83-7805-063-6
Gatunek: esej, opracowanie, biografia

 

Bóg w sprayu
Maciej Kaczmarski
(fragment)

Na większości okładek książek Philipa K. Dicka zobaczyć można humanoidalne roboty, obce istoty, statki kosmiczne, czy metropolie stechnologizowanego do reszty futurystycznego świata – a więc wszystko to, co zwykle trafia na obwoluty utworów zaliczanych do science fiction. A jednak twórczość Dicka zasługuje na lepszy los, niż początkowo zgotował jej gatunek fantastycznonaukowy, z którego się wywodzi. Krytyka i publika stosunkowo późno odkryły, iż Dick używał rekwizytów science fiction jako instrumentarium do nadbudowy dla problemów i dylematów znanych teoriom naukowym, filozoficznym i teologicznym. Całość literatury Dicka jest przesiąknięta intelektualnymi spekulacjami, których treść ewoluuje wraz z duchowym dojrzewaniem autora, w ramach jedynego w swoim rodzaju dyskursu.

Oryginalne powieści stanowią złożony, wielowarstwowy konstrukt, w którym funkcjonują obok siebie rozmaite poetyki ujmowania świata. Każda z nich próbuje wyjaśnić świat w pewien określony sposób, ale żadnej nie może się to w pełni udać, bo wszelkie próby eksplanacji ześlizgują się z tego w gruncie rzeczy nieopisywalnego przedmiotu poznania, jakim jest rzeczywistość. Niełatwe, ale i ponadczasowe dokonania amerykańskiego pisarza są też swoistym brewiarzem życia duchowego w USA u schyłku XX wieku, gdzie droga do Boga prowadzi przez kiczowate rekwizyty kultury popularnej, takie jak puszka sprayu czy program telewizyjny. Proza ta nie jest przy tym pozbawiona swoistej lekkości i znakomitego czarnego humoru, który nieco równoważy często dramatyczne idee.

Przemycając w swoich utworach kwestie natury egzystencjalnej, Philip K. Dick udowodnił, że fantastyka nie musi być naiwna i oderwana od rzeczywistości – przeciwnie, może mówić o świecie więcej, niż tak zwana proza realistyczna. Trzydzieści lat po śmierci autora, jego myśl jest wciąż żywa i aktualna, zaś niesamowite pomysły pobudzają wyobraźnię filozofów, teoretyków kultury, filmowców, artystów i kolejnych pokoleń czytelników.

Spis treści:

Podziękowania
Wprowadzenie
1. Krótki, nie zawsze szczęśliwy żywot Philipa K. Dicka
1.1. Przedwczesne narodziny, nagła śmierć i to, co pomiędzy
1.2. Boże inwazje czy inwazja szaleństwa? Przeżycie 2-3-74
1.3. Jak stworzyć wszechświat, który rozpadnie się dwa dni później
2. Prawda i fałsz, tworzenie mitów oraz światy możliwe
2.1. Kosmiczny dualizm, sen we śnie i przebudzenie, czyli gnostycyzm w pigułce
2.2. Od czego się zaczęło? Mitologia i kosmogonia
2.3. Za zasłoną holograficznej rzeczywistości – jak ją znaleźć i do której jest otwarta
3. 1962-1982: Od wieloświatu po kres wszystkiego
3.1. Historia świata równoległego: Człowiek z Wysokiego Zamku
3.2. Czarna eucharystia: Trzy stygmaty Palmera Eldritcha
3.3. Parafizyczna farsa: Ubik
3.4. Ludzkie, anty-ludzkie: Czy androidy marzą o elektrycznych owcach?
3.5. Pierwsza kosmogonia: Labirynt śmierci
3.6. Tragedia wewnętrznej dychotomii: Przez ciemne zwierciadło
3.7. Kosmogonia dwuźródłowa: VALIS
3.8. Bóg bez pamięci: Boża inwazja
3.9. Wszechwładna śmierć: Transmigracja Timothy’ego Archera
Zakończenie
Bibliografia
Bibliografia źródłowa
Bibliografia pomocnicza