Adrianna Lecouvreur była wybitną francuską aktorką, która wypracowała swój unikalny styl gry i przyczyniła się do zreformowania teatru.

Przyszła na świat 5 kwietnia 1692 roku. Debiutowała w 1717 roku w Komedii Francuskiej w Paryżu w tragedii Crébillona Elektra i osiągnęła taki sukces, że do śmierci pozostała najwybitniejszą tragiczką Francji. Swe powodzenie zawdzięczała prostocie gry i deklamacji, odbijającej się jaskrawo od powszechnej wtedy napuszonej przesady.

Czytaj dalej

Za kawą nie przepadam. Piję ją tylko wówczas, gdy już zapałki podpierające powieki nie pomagają, a ja siedzę w pracy i muszę być w miarę przytomna, albo w sobotni wieczór, gdy mogę w końcu czytać i pisać do rana, a oczy jakoś nie chcą mi na to pozwolić. Jednak zdarza się czasami, że piję ją z przyjemnością – w kawiarni, gdzie parzenie kawy jest sztuką, w kafejce, w której ktoś przygotowuje ją z czułością… Takie miejsca istnieją jeszcze, wbrew pozorom. Są ludzie, którzy twierdzą, że trudno im bez niej żyć. Jakby na to nie patrzeć, jest to napój specyficzny, o ciekawej historii.

Czytaj dalej

20 marca odbyła się polska premiera książki Dziennik Helgi. Wśród licznych książek dotyczących Holokaustu jest to pozycja wyjątkowa. Obok Dziennika Anne Frank to jedyny tak obszerny obraz czasu wojny zanotowany przez dziecko – tym cenniejszy, że ukazuje okupowaną Pragę, getto w Terezinie oraz obozy Auschwitz, Freiberg i Mauthausen.

Czytaj dalej

Nie grzeszył wzrostem, właściwie to jak na mężczyznę był bardzo niski. Miał kilkoro dzieci, żonę, a i tak kobiety za nim szalały, mężczyźni zabiegali o jego przyjaźń. Max Factor – był skazany na uwielbienie, przemysłowi filmowemu pozwolił wejść w nowy wymiar, zaś wszystkie kobiety podziwiające swoje ulubione gwiazdy na srebrnym ekranie, skutecznie poprowadził drogą ku temu, jak wydobyć z siebie piękno.

Czytaj dalej

Jako rodowita wrocławianka i wielka lokalna patriotka, w dodatku uzależniona od literatury kryminalnej, musiałam przeczytać powieść Nadii Szagdaj obowiązkowo. Co otrzymałam w zamian za miłość do miasta i specyficzną pasję czytelniczą? Znakomitą lekturę. Kroniki Klary Schulz. Sprawa pechowca to osadzona w realiach Breslau retro-kryminalna opowieść, którą czyta się jednym tchem. Książka pod wieloma względami zaskakująca, nawet dla wytrawnych wielbicieli tego typu literatury.

Czytaj dalej

Sylwia Restecka — rysowniczka, malarka, designerka, twórca komiksów i filmów animowanych. Mieszka w Warszawie.

Urodziła się 2 kwietnia 1974 roku w Kielcach. Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Kielcach a następnie Wydział Grafiki Projektowej i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Komiksy Sylwii Resteckiej – od kilku lat tworzone w duecie ze scenarzystką Joanną Sanecką – można określić jako kobiece albo feministyczne. W jej komiksach świat jest przedstawiony z punktu widzenia kobiety (komiks pt. Sen). Porusza trudne tematy jak np. aborcja i samobójstwo (komiks pt. Ojciec), AIDS (komiks pt. Godzina prawdy). Stylistycznie nawiązuje do estetyki cyberpunkowej i filmów SF. W jej pracach widać wyraźny wpływ Brytyjskiego rysownika Dave’a McKeana.

Czytaj dalej