Teufel to nietypowy, oryginalny kryminał retro, którego głównym i znakomicie sportretowanym bohaterem jest Wolne Miasto Gdańsk w ostatnich dniach swej wolności. Na jego tle, w przededniu wojny, komisarz Franz Thiedtke, wbrew rozkazom policji politycznej, rozwiązuje swoją ostatnią sprawę. Pierwszego września 1939 roku ma bowiem przejść na emeryturę…

Czytaj dalej

Sławomir Mrożek – dramatopisarz, prozaik, satyryk; postać bardzo ważna dla polskiej kultury, wręcz człowiek – instytucja, dobrze znany także poza granicami kraju. Autor satyrycznych opowiadań i utworów dramatycznych o tematyce filozoficznej, politycznej, obyczajowej i psychologicznej jest bardzo wszechstronnym twórcą. Jako dramaturg zaliczany do nurtu teatru absurdu.

Jego teksty są jak lustro, w którym przeglądać się może społeczeństwo – jednak bez zachwytu. Mrożek bezwzględnie obnaża ludzkie wady, kpi ze stereotypów, absurdów czy martyrologii. Jest wrogiem banału. Pisząc, porusza zarówno problematykę silnie związaną z historią Polski oraz tradycjami kulturowymi (np. romantyzmu), jak i tematy uniwersalne, takie jak wolność czy zagrożenia ze strony współczesnej cywilizacji.

Czytaj dalej

Bohaterem powieści Noc rośnie we mnie jest Mikołaj, młody idealista u progu kariery naukowej, który usiłuje na nowo ułożyć sobie życie w kilka miesięcy po tragedii, która odebrała mu wszystko. Dla Julii, ambitnej początkującej pisarki, skrywająca sekrety przeszłość Mikołaja to wymarzony temat na niebanalną powieść…

Zapraszamy do lektury fragmentu książki!

Czytaj dalej

Krzysztof Kieślowski – kultowy polski reżyser i scenarzysta filmowy. Karierę rozpoczął od dokumentów filmowych (Życiorys, Z punktu widzenia nocnego portiera), jednak w miarę upływu czasu zaangażował się w realizację filmów fabularnych. Sporadycznie podejmował też działalność teatralną. Jego wczesna twórczość fabularna była utożsamiana z kinem moralnego niepokoju, stanowiąc paradokumentalne filmy ukazujące rzeczywistość ówczesnej Polski (Personel, Blizna, Amator, Przypadek). Potem zwrócił się ku motywom metafizycznym, tworząc filmy psychologiczne podejmujące tematy moralne i egzystencjalne (telewizyjny cykl filmowy Dekalog, Podwójne życie Weroniki, trylogia Trzy kolory). Zmianie podlegała także estetyka: wczesna faza twórczości Kieślowskiego charakteryzowała się ascetyczną, naśladującą dokument formą, natomiast późna – wyrafinowanymi zabiegami wizualnymi.

Czytaj dalej