Albert Robida to tworzący na przełomie XIX i XX wieku francuski rysownik, rytownik, litograf, karykaturzysta i powieściopisarz uważany za jednego z pionierów sztuki fantastyczno-naukowej. Jego klasyczne prace urzekają dziś rozmachem, elegancką kreską retro i wizją przyszłości, w której niektóre z pomysłów artysty takie jak przenośny odtwarzacz muzyki czy technologia i komunikacja audio-wizualna zostały wcielone w życie…

Niestety, w polskich źródłach niewiele znajdujemy informacji o biografii tego artysty. Na świat przyszedł 14 maja 1848 roku w Compiegne we Francji; był synem cieśli. Udało mu się pójść na studia, uczył się więc na notariusza. Bardziej jednak interesowało go tworzenie karykatur…

W 1866 roku dołączył do zespołu czasopisma Journal Amusant jako ilustrator. Kilkanaście lat później w roku 1880, zdobywszy zawodowe doświadczenie i pozycję, razem z Georgesem Decaux, założył swój własny magazyn zatytułowany La Caricature, który wydawał następnie przez 12 lat. W tym samym czasie, w latach 80’ XIX wieku, napisał bardzo dobrze przyjętą trylogię powieści futurystycznych (Le Vingtième Siècle, 1883, La Guerre au vingtième siècle, 1887 oraz Le Vingtième siècle. La vie électrique, 1890). Z kolei w latach 90’ stworzył ponad 520 ilustracji dla tygodnika La Guerre Infernale.

Ilustrował także przewodniki turystyczne, publikacje historyczne i klasykę literatury. Jego sława przygasła po I wojnie światowej. Dzięki swojej trylogii został jednak później odkryty na nowo, a jego twórczość literacką porównywano z dziełami Juliusza Verne’a. W przeciwieństwie do tego ostatniego Robida jednakże w swojej twórczości literackiej i graficznej zaproponował wynalazki odnoszące się do codziennego życia, a nie wytwory szalonych naukowców czy niezwykłych podróżników. Artysta szczególną uwagę zwracał na rozwój społeczny i wpływ, jaki mogą mieć na niego wynalazki – nierzadko jego wizja była zaskakująco trafna. Robida skupiał się na takich zagadnieniach społecznych jak awans społeczny kobiet, masowa, ogólnodostępna turystyka, zanieczyszczenie środowiska czy komunikacja na odległość. W swojej powieści La Guerre au vingtième siècle opisuje nowoczesną wojnę, z automatycznymi wyrzutniami pocisków i gazu trującego. Z kolei jego „téléphonoscope” to płaski telewizyjny ekran, który 24 godziny na dobę nadawał najnowsze wiadomości, sztuki teatralne czy telekonferencje.

Artysta zmarł 11 października 1926 roku w Neuilly-sur-Seine.

Zapraszamy do obejrzenia galerii prac artysty:

Robida1

robida-7

robida-15

robida-audio-loko2

robida-kawiarenka-inter

robida-osobisty-odtwarzacz muzyki

robida-telekonfrencje

robida-telewizja-fullhd

robida-The End of Books - page 226a

robida-The End of Books - page 226b

robida2

robida3

robida4

Robida5

robida6

robida7

robida8

robida9

robida10

robida11

robida12

robida13

robida14

robida15

robida16

robida17

robida111

robida122

robidaThe End of Books - page 225

robidaThe End of Books - page 229

robidaThe End of Books - page 230a

Źródło: Wikipedia.org

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *