OscarZgodnie z przewidywaniami, Akademia za najlepszy film 2010 roku uznała „Jak zostać królem” („The King’s Speech”), nominowany w aż 12 kategoriach. Obraz ten otrzymał statuetki także w trzech innych prestiżowych kategoriach: za najlepszą reżyserię (dla Toma Hoopera), za najlepszy scenariusz oryginalny (dla Davida Seidlera) oraz za pierwszoplanową rolę męską dla Colina Firtha, który w roli nieśmiałego i jąkającego się księcia Alberta pokazał prawdziwy kunszt aktorski.

Film Hoopera opowiada opartą na faktach historię królewskiego brata, księcia Alberta, który po niespodziewanej abdykacji starszego brata, króla Edwarda VIII, musi objąć tron Wielkiej Brytanii. Jest rok 1937, w całej Europie panuje niepokój i obawa przed nadchodzącą wojną. Książę Albert podejmuje się obowiązków króla jako Jerzy VI, jednak aby móc udzielić narodowi brytyjskiemu moralnego wsparcia, którego potrzebuje, musi najpierw uporać się z nieśmiałością i jąkaniem. Pomaga mu w tym Lionek Logue, logopeda (grany przez Geoffrey’a Rusha, nominowanego do Oscara w kategorii najlepszy aktor drugoplanowy).

{youtube}pzI4D6dyp_o{/youtube}


W rywalizacji o prestiżową statuetkę film Toma Hoopera pokonał m.in. „Czarnego łabędzia” („Black Swan”), Darrena Aronofsky’ego, „The Social Network” Davida Fischera, „Incepcję” Christophera Nolana i „Prawdziwe męstwo” („True Grit”) braci Ethana i Joela Coenów.

Tego wieczoru, jak podkreśla się w wielu komentarzach, triumfy święcił film klasyczny, zrealizowany z rzemieślniczą precyzją. W ten sposób tradycja pokonała nowoczesność, reprezentowaną przez „The Social Network” Davida Fischera, opowiadający historię powstania portalu społecznościowego Facebook. Film powstał na podstawie książki Bena Mezricha „Miliarderzy z przypadku” („The Accidental Billionaires”). Obraz ten otrzymał trzy statuetki: za muzykę, montaż i scenariusz adaptowany. Zaskoczeniem dla wielu okazał się brak Oscara dla Davida Finchera za reżyserię.

Twórcy „Incepcji” zdobyli cztery statuetki, jednak wyłącznie w kategoriach technicznych: za zdjęcia, efekty specjalne, dźwięk i montaż dźwięku.

Po dwa Oscary otrzymały filmy: „The Fighter” (obie za drugoplanowe role), „Alicja w Krainie Czarów” (scenografia i kostiumy) i „Toy Story 3″ (najlepsza animacja i piosenka).

Wielcy przegrani tegorocznych Oscarów to „Prawdziwe męstwo” – żadnej statuetki mimo 10 nominacji oraz „127 godzin” Danny’ego Boyle’a – żadnego Oscara przy sześciu nominacjach.

Król i królowa balu

Niekwestionowanym królem wieczoru był Colin Firth, który statuetką za swoją kreację króla Jerzego VI mógł sobie powetować zeszłoroczną porażkę, kiedy ominęła go Nagroda Akademii za główną rolę w filmie „Samotny mężczyzna” Toma Forda. W ym roku to jemu przypadły wszystkie zaszczyty i, trzeba przyznać, zasłużenie.

W kategorii najlepsza aktorka drugoplanowa także raczej obyło się bez niespodzianek – statuetkę otrzymała Natalie Portman za rolę baletnicy w niesamowitym filmie „Czarny łabędź”, choć konkurencja była silna, m. in. ze strony utytułowanych Nicole Kidman i Anette Bening czy wschodzącej gwiazdy Hollywood, Jennifer Lawrence.


{youtube}5jaI1XOB-bs{/youtube}


Król i królowa drugiego planu

Za najlepszą drugoplanową rolę męską Akademia nagrodziła Christiana Bale’a za kreację uzależnionego on narkotyków trenera boksu w filmie „Fighter”. Jedynym liczącym się konkurentem był dla niego Geoffrey Rush z „Jak zostać królem”, ostatecznie jednak Akademia postawiła na Bale’a.


{youtube}FmJQEdaa6mM{/youtube}


Fim „The Fighter” święcił triumfy także za drugoplanową rolę żeńską dla Melissy Leo, która wygrała, mimo bardzo silnej konkurencji ze strony Jacki Weaver („Królestwo zwierząt”), Amy Adams („The Fighter”), Hailee Steinfeld („Prawdziwe męstwo”) i Helena Bonham Carter („Jak zostać królem”).

Scenariusz oryginalny i adaptowany

Wygrana filmu „Jak zostać królem” w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny nie zdziwiła chyba nikogo; jest to zdecydowanie tekst godny tej nagrody. Jedynym konkurentem mógł być dla niego film „Incepcja”, jednak, tak jak się spodziewano, ostatecznie Akademia postawiła na sprawnie napisaną i wielopłaszczyznową opowieść o przełamywaniu własnych słabości w trudnej drodze do obejmowania przywództwa.

W kategorii najlepszy scenariusz adaptowany również obyło się bez niespodzianek – statuetkę otrzymał „The Social Network” Aarona Sorkina, zwanego w Hollywood mistrzem dialogów.


{youtube}eLO-itn0Kwo{/youtube}


Zdjęcia, montaż, efekty specjalne

Statuetka za najlepsze zdjęcia trafiła w ręce Wally’ego Pfistera za film „Incepcja”. Jego największym konkurentem był Roger Deakins, operator „Prawdziwego męstwa”. Wygrał film efektowny, z rozmachem przenoszący senną rzeczywistość na ekran kina, najwyraźniej w oczach Akademii przewyższając jednego z najwybitniejszych współczesnych operatorów, nominowanego do Oscara już pięciokrotnie i, jak dotąd, niemającego szczęścia do wygranej.


{youtube}vZC9VuuoLEc{/youtube}


W prestiżowej kategorii najlepszego montażu uhonorowano „The Social Network”. Bardzo często zwycięzcy w tej kategorii otrzymują także laury dla najlepszego filmu, w tym roku było jednak inaczej.

Oscara za efekty specjalne, zgodnie z przewidywaniami, otrzymał film „Incepcja”.

Muzyka, dźwięk, piosenka

Za muzykę nagrodzono film „The Social Network”, wypełniony awangardowym, niepokojącym brzmieniem aranżacji Trenta Reznora i Atticusa Rossa. Tym samym bez statuetki musiał obyć się Alexandre Desplat, kompozytor bardziej klasycznej muzyki do filmu „Jak zostać królem”.

W kategorii najlepszy dźwięk obejść się smakiem musieli twórcy filmów „The Social Network” i „Jak zostać królem”, główni konkurenci zwycięskiej „Incepcji”, która otrzymała Oscara również w kategorii montaż dźwięku.

Za najlepszą piosenkę Akademia uhonorowała Randego Newmana, kompozytora i autora słów piosenki „We Belong Together” z animacji studia Pixar „Toy Story 3”.


{youtube}jNVppzEqUmM{/youtube}


Scenografia, kostiumy, charakteryzacja

Film Tima Burtona „Alicja w Krainie Czarów” otrzymał statuetki za najlepszą scenografię i najlepsze kostiumy.


{youtube}9POCgSRVvf0{/youtube}


Oscar za charakteryzację przypadł natomiast Rickowi Bakerowi za film „Wilkołak”. Jest to już siódma statuetka w jego karierze.


{youtube}gce8Z4qEHaQ{/youtube}


Najlepszy film…

… dokumentalny w tym roku to „Inside Job” – mówiący o kryzysie gospodarczym w USA i budzący emocje.


{youtube}X2DRm5ES-uA{/youtube}


… aktorski krótkometrażowy to „God of Love” Luke’a Matheny’ego.

{youtube}kikA9pUAnWs{/youtube}


… dokumentalny krótkometrażowy to „Strangers No More” Karen Goodman i Kirka Simona.

{youtube}5t0hs-0S-4k{/youtube}


… nieanglojęzyczny do końca pozostawał zagadką. Rywalizowały przede wszystkim meksykański „Biutiful”, kanadyjski „Pogorzelisko” i duński „W lepszym świecie”. Zwyciężył ten ostatni – film Susan Bier, który zdobył także Złoty Glob.


{youtubejw}r2d528Nh-Kw{/youtubejw}


… animowany to trzecia część „Toy Story” wytwórni Pixar.

… krótki animowany  to australijski „The Lost Thing”.

{youtube}kikA9pUAnWs{/youtube}

Pełna lista zwycięzców:

Najlepszy Film: „Jak zostać królem” – producenci Iain Canning, Emile Sherman i Gareth Unwin

Najlepszy Aktor w Roli Głównej: Colin Firth za rolę w filmie „Jak zostać królem”

Najlepsza Aktorka w Roli Głównej: Natalie Portman za rolę w filmie „Czarny łabędź”

Najlepszy Reżyser: Tom Hooper – „Jak zostać królem”

Najlepsza Piosenka: „We Belong Together” z „Toy Story 3”; muzyka i słowa Randy Newman

Najlepszy Montaż: „The Social Network” – Angus Wall i Kirk Baxter

Najlepsze Efekty Specjalne: „Incepcja” – Paul Franklin, Chris Corbould, Andrew Lockley i Peter Bebb

Najlepszy Film Dokumentalny: „Inside Job” – Charles Ferguson i Audrey Marrs

Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy: „God of Love” – Luke Matheny

Najlepszy Krótkometrażowy Film Dokumentalny: „Strangers No More” – Karen Goodman i Kirk Simon

Najlepsze Kostiumy: „Alicja w krainie czarów” – Colleen Atwood

Najlepsza Charakteryzacja: „Wilkołak” – Rick Baker i Dave Elsey

Najlepszy Montaż Dźwięku: „Incepcja” – Lora Hirschberg, Gary A. Rizzo i Ed Novick

Najlepszy Dźwięk: „Incepcja” – Richard King

Najlepsza Muzyka (oryginalna ścieżka dźwiękowa): „The Social Network” – Trent Reznor i Atticus Ross

Najlepszy Aktor w Roli Drugoplanowej: Christian Bale za „The Fighter”

Najlepsza Aktorka w Roli Drugoplanowej: Melissa Leo za „The Fighter”

Najlepszy Film Nieanglojęzyczny: „In a Better World” (film duński)

Najlepszy Scenariusz Oryginalny: „Jak zostać królem”, scenariusz David Seidler

Najlepszy Scenariusz Adaptowany: „The Social Network”, scenariusz Aaron Sorkin

Najlepszy Film Animowany: „Toy Story 3”, (Walt Disney) Lee Unkrich

Najlepszy krótki film animowany: „The Lost Thing” – Tan and Andrew Ruhemann

Najlepsze Zdjęcia: „Incepcja” – Wally Pfister

Najlepsza Scenografia: „Alicja w krainie czarów” – Robert Stromberg, Karen O’Hara

Pełna lista nominowanych filmów:

Najlepszy Film:

– „Czarny łabędź”
– „127 godzin”
– „Fighter”
– „Incepcja”
– „Jak zostać królem”
– „The Social Network”
– „Wszystko w porządku”
– „Toy Story 3”
– „Prawdziwe męstwo”
– „Do szpiku kości”

Najlepszy reżyser:

– Darren Aronofsky – „Czarny łabędź”
– David O. Russell – „Fighter”
– Tom Hooper – „Jak zostać królem”
– David Fincher – ”The Social Network
– Etan Coen i Joel Coen – ”Prawdziwe męstwo”

Aktor Pierwszoplanowy:

– Javier Bardem – ” Biutiful”
– Jeff Bridges – ”Prawdziwe męstwo”
– Jesse Eisenberg – ”The Social Network”
– Colin Firth – ”Jak zostać królem”
– James Franco – ”127 godzin”

Aktorka Pierwszoplanowa:

– Annette Bening – ”Wszystko w porządku”
– Natalie Portman – ”Czarny łabędź”
– Nicole Kidman – ”Między światami”
– Jennifer Lawrence – ”Do szpiku kości”
– Michelle Williams – ”Blue Valentine”

Najlepszy Aktor Drugoplanowy:

– Christina Bale – ”Fighter”
– John Hawkes – ”Do szpiku kości”
– Jeremy Renner – ”Miasto złodziei”
– Mark Ruffalo – ”Wszystko w porządku”
– Geoffrey Rush – ”Jak zostać królem”

Najlepsza Aktorka Drugoplanowa:

– Amy Adams – ”Fighter”
– Helena Bonham Carter – ”Jak zostać królem”
– Melisa Leo – ”Fighter”
– Hilee Steinfeld- ”Prawdziwe męstwo”
– Jacki Weaver – ”Królestwo zwierząt”

Scenariusz Oryginalny:

– Mike Leigh – ”Koleny rok”
– Scott Silver, Paul Tamasy i Eric Johnson – ”Fighter”
– Christopher Nolan – ”Incepcja”
– Lisa Cholodenko i Stuart Blumberg – ”Wszystko w porządku”
– David Seidler – ”Jak zostać królem”

Scenariusz Adaptowany:

– Dany Boyle i Simon Beaufoy – ”127 godzin”
– Aaron Sorkin – ”The Social Network”
– John Lasseter, Andrew Stanton i Lee Unkrich – ”Toy Story 3”
– Joel Coen i Etan Coen – ”Prawdziwe męstwo”
– Debra Granik i Anne Rosellini – ”Do szpiku kości”

Film animowany:

– ”Jak wytresować smoka”
– ”Toy Story 3”
– ”Iluzjonista”

Efekty Specjalne:

– ”Alicja w Krainie Czarów”
– ”Harry Potter i Insygnia Śmierci: część I”
– ”Medium”
– ”Incepcja”
– ”Iron Man 2”

Zdjęcia:

– ”Czarny łabędź”
– ”Incepcja”
– ”The Social Network
– ”Jak zostać królem”
– ”Prawdziwe męstwo”

Montaż:

– ”Czarny łabędź”
– ”Fighter”
– ”Jak zostać królem”
– ”127 godzin”
– ”The Social Network”

Scenografia:

– ”Alicja w Krainie Czarów”
– ”Harry Potter i Insygnia Śmierci: część I”
– ”Incepcja”
– ”Jak zostać królem”
– ”Prawdziwe męstwo”

Kostiumy:

– ”Alicja w Krainie Czarów”
– ”Jestem miłością”
– ”Jak zostać królem”
– „The Tempest”
– ”Prawdziwe męstwo”

Montaż Dźwięku:

– ”Incepcja”
– ”Toy Story 3”
– ”Tron: Dziedzictwo”
– ”Prawdziwe męstwo”
– ”Niepowstrzymany”

Dźwięk:

– ”Incepcja”
– „Jak zostać królem”
– ”Salt”
– ”The Social Network
– ”Prawdziwe męstwo”

Piosenka:

– Coming Home – ”Country Strong”
– I See the Light – ”Zaplątani”
– If I Rise – ”127 godzin”
– We Belong Together – ”Toy Story 3”

Film dokumentalny:

– ”Wyjście przed sklep z pamiątkami”
– ”Gasland”
– ”Inside job”
– ”Wojna Restrepo”
– ”Śmietnisko”

Krótkometrażowy Film Dokumentalny:

– „Killing in the Name”
– „Poster Girl”
– „Strangers No More”
– „Sun Come Up”
– „The Warriors of Qiugang”

Krótkometrażowa Animacja:

– „Day & Night”
– „The Gruffalo”
– „Let’s Pollute”
– „The Lost Thing”
– „Madagascar, carnet de voyage”

Krótkometrażowy Film Aktorski:

– „The Confession”
– „The Crush”
– „God of Love”
– „Na Wewe”
– „Wish 143”

Film Nieanglojęzyczny:

– ”Biutiful” (Meksyk)
– ”Kieł” (Grecja)
– „Hævnen” (Dania)
– ”Pogorzelisko” (Kanada)
– ” Hors-la-loi” (Algieria)

Charakteryzacja:

– ”Barney’s Version”
– ”Niepokonani”
– ”Wilkołak”

Muzyka:

– ”Jak wytresować smoka”
– ”Incepcja”
– ”Jak zostać królem”
– ”127 godzin”
– ”The Social Network”