Film Hoopera opowiada opartą na faktach historię królewskiego brata, księcia Alberta, który po niespodziewanej abdykacji starszego brata, króla Edwarda VIII, musi objąć tron Wielkiej Brytanii. Jest rok 1937, w całej Europie panuje niepokój i obawa przed nadchodzącą wojną. Książę Albert podejmuje się obowiązków króla jako Jerzy VI, jednak aby móc udzielić narodowi brytyjskiemu moralnego wsparcia, którego potrzebuje, musi najpierw uporać się z nieśmiałością i jąkaniem. Pomaga mu w tym Lionek Logue, logopeda (grany przez Geoffrey’a Rusha, nominowanego do Oscara w kategorii najlepszy aktor drugoplanowy).
Tego wieczoru, jak podkreśla się w wielu komentarzach, triumfy święcił film klasyczny, zrealizowany z rzemieślniczą precyzją. W ten sposób tradycja pokonała nowoczesność, reprezentowaną przez „The Social Network” Davida Fischera, opowiadający historię powstania portalu społecznościowego Facebook. Film powstał na podstawie książki Bena Mezricha „Miliarderzy z przypadku” („The Accidental Billionaires”). Obraz ten otrzymał trzy statuetki: za muzykę, montaż i scenariusz adaptowany. Zaskoczeniem dla wielu okazał się brak Oscara dla Davida Finchera za reżyserię.
Twórcy „Incepcji” zdobyli cztery statuetki, jednak wyłącznie w kategoriach technicznych: za zdjęcia, efekty specjalne, dźwięk i montaż dźwięku.
Po dwa Oscary otrzymały filmy: „The Fighter” (obie za drugoplanowe role), „Alicja w Krainie Czarów” (scenografia i kostiumy) i „Toy Story 3″ (najlepsza animacja i piosenka).
Wielcy przegrani tegorocznych Oscarów to „Prawdziwe męstwo” – żadnej statuetki mimo 10 nominacji oraz „127 godzin” Danny’ego Boyle’a – żadnego Oscara przy sześciu nominacjach.
Król i królowa balu
Niekwestionowanym królem wieczoru był Colin Firth, który statuetką za swoją kreację króla Jerzego VI mógł sobie powetować zeszłoroczną porażkę, kiedy ominęła go Nagroda Akademii za główną rolę w filmie „Samotny mężczyzna” Toma Forda. W ym roku to jemu przypadły wszystkie zaszczyty i, trzeba przyznać, zasłużenie.
W kategorii najlepsza aktorka drugoplanowa także raczej obyło się bez niespodzianek – statuetkę otrzymała Natalie Portman za rolę baletnicy w niesamowitym filmie „Czarny łabędź”, choć konkurencja była silna, m. in. ze strony utytułowanych Nicole Kidman i Anette Bening czy wschodzącej gwiazdy Hollywood, Jennifer Lawrence.
Za najlepszą drugoplanową rolę męską Akademia nagrodziła Christiana Bale’a za kreację uzależnionego on narkotyków trenera boksu w filmie „Fighter”. Jedynym liczącym się konkurentem był dla niego Geoffrey Rush z „Jak zostać królem”, ostatecznie jednak Akademia postawiła na Bale’a.
Scenariusz oryginalny i adaptowany
Wygrana filmu „Jak zostać królem” w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny nie zdziwiła chyba nikogo; jest to zdecydowanie tekst godny tej nagrody. Jedynym konkurentem mógł być dla niego film „Incepcja”, jednak, tak jak się spodziewano, ostatecznie Akademia postawiła na sprawnie napisaną i wielopłaszczyznową opowieść o przełamywaniu własnych słabości w trudnej drodze do obejmowania przywództwa.
W kategorii najlepszy scenariusz adaptowany również obyło się bez niespodzianek – statuetkę otrzymał „The Social Network” Aarona Sorkina, zwanego w Hollywood mistrzem dialogów.
Statuetka za najlepsze zdjęcia trafiła w ręce Wally’ego Pfistera za film „Incepcja”. Jego największym konkurentem był Roger Deakins, operator „Prawdziwego męstwa”. Wygrał film efektowny, z rozmachem przenoszący senną rzeczywistość na ekran kina, najwyraźniej w oczach Akademii przewyższając jednego z najwybitniejszych współczesnych operatorów, nominowanego do Oscara już pięciokrotnie i, jak dotąd, niemającego szczęścia do wygranej.
Oscara za efekty specjalne, zgodnie z przewidywaniami, otrzymał film „Incepcja”.
Muzyka, dźwięk, piosenka
Za muzykę nagrodzono film „The Social Network”, wypełniony awangardowym, niepokojącym brzmieniem aranżacji Trenta Reznora i Atticusa Rossa. Tym samym bez statuetki musiał obyć się Alexandre Desplat, kompozytor bardziej klasycznej muzyki do filmu „Jak zostać królem”.
W kategorii najlepszy dźwięk obejść się smakiem musieli twórcy filmów „The Social Network” i „Jak zostać królem”, główni konkurenci zwycięskiej „Incepcji”, która otrzymała Oscara również w kategorii montaż dźwięku.
Za najlepszą piosenkę Akademia uhonorowała Randego Newmana, kompozytora i autora słów piosenki „We Belong Together” z animacji studia Pixar „Toy Story 3”.
Film Tima Burtona „Alicja w Krainie Czarów” otrzymał statuetki za najlepszą scenografię i najlepsze kostiumy.
… dokumentalny w tym roku to „Inside Job” – mówiący o kryzysie gospodarczym w USA i budzący emocje.
… aktorski krótkometrażowy to „God of Love” Luke’a Matheny’ego.
… dokumentalny krótkometrażowy to „Strangers No More” Karen Goodman i Kirka Simona.
… animowany to trzecia część „Toy Story” wytwórni Pixar.
… krótki animowany to australijski „The Lost Thing”.
Najlepszy Film: „Jak zostać królem” – producenci Iain Canning, Emile Sherman i Gareth Unwin
Najlepszy Aktor w Roli Głównej: Colin Firth za rolę w filmie „Jak zostać królem”
Najlepsza Aktorka w Roli Głównej: Natalie Portman za rolę w filmie „Czarny łabędź”
Najlepszy Reżyser: Tom Hooper – „Jak zostać królem”
Najlepsza Piosenka: „We Belong Together” z „Toy Story 3”; muzyka i słowa Randy Newman
Najlepszy Montaż: „The Social Network” – Angus Wall i Kirk Baxter
Najlepsze Efekty Specjalne: „Incepcja” – Paul Franklin, Chris Corbould, Andrew Lockley i Peter Bebb
Najlepszy Film Dokumentalny: „Inside Job” – Charles Ferguson i Audrey Marrs
Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy: „God of Love” – Luke Matheny
Najlepszy Krótkometrażowy Film Dokumentalny: „Strangers No More” – Karen Goodman i Kirk Simon
Najlepsze Kostiumy: „Alicja w krainie czarów” – Colleen Atwood
Najlepsza Charakteryzacja: „Wilkołak” – Rick Baker i Dave Elsey
Najlepszy Montaż Dźwięku: „Incepcja” – Lora Hirschberg, Gary A. Rizzo i Ed Novick
Najlepszy Dźwięk: „Incepcja” – Richard King
Najlepsza Muzyka (oryginalna ścieżka dźwiękowa): „The Social Network” – Trent Reznor i Atticus Ross
Najlepszy Aktor w Roli Drugoplanowej: Christian Bale za „The Fighter”
Najlepsza Aktorka w Roli Drugoplanowej: Melissa Leo za „The Fighter”
Najlepszy Film Nieanglojęzyczny: „In a Better World” (film duński)
Najlepszy Scenariusz Oryginalny: „Jak zostać królem”, scenariusz David Seidler
Najlepszy Scenariusz Adaptowany: „The Social Network”, scenariusz Aaron Sorkin
Najlepszy Film Animowany: „Toy Story 3”, (Walt Disney) Lee Unkrich
Najlepszy krótki film animowany: „The Lost Thing” – Tan and Andrew Ruhemann
Najlepsze Zdjęcia: „Incepcja” – Wally Pfister
Najlepsza Scenografia: „Alicja w krainie czarów” – Robert Stromberg, Karen O’Hara
Pełna lista nominowanych filmów:
Najlepszy Film:
– „Czarny łabędź”
– „127 godzin”
– „Fighter”
– „Incepcja”
– „Jak zostać królem”
– „The Social Network”
– „Wszystko w porządku”
– „Toy Story 3”
– „Prawdziwe męstwo”
– „Do szpiku kości”
Najlepszy reżyser:
– Darren Aronofsky – „Czarny łabędź”
– David O. Russell – „Fighter”
– Tom Hooper – „Jak zostać królem”
– David Fincher – ”The Social Network
– Etan Coen i Joel Coen – ”Prawdziwe męstwo”
Aktor Pierwszoplanowy:
– Javier Bardem – ” Biutiful”
– Jeff Bridges – ”Prawdziwe męstwo”
– Jesse Eisenberg – ”The Social Network”
– Colin Firth – ”Jak zostać królem”
– James Franco – ”127 godzin”
Aktorka Pierwszoplanowa:
– Annette Bening – ”Wszystko w porządku”
– Natalie Portman – ”Czarny łabędź”
– Nicole Kidman – ”Między światami”
– Jennifer Lawrence – ”Do szpiku kości”
– Michelle Williams – ”Blue Valentine”
Najlepszy Aktor Drugoplanowy:
– Christina Bale – ”Fighter”
– John Hawkes – ”Do szpiku kości”
– Jeremy Renner – ”Miasto złodziei”
– Mark Ruffalo – ”Wszystko w porządku”
– Geoffrey Rush – ”Jak zostać królem”
Najlepsza Aktorka Drugoplanowa:
– Amy Adams – ”Fighter”
– Helena Bonham Carter – ”Jak zostać królem”
– Melisa Leo – ”Fighter”
– Hilee Steinfeld- ”Prawdziwe męstwo”
– Jacki Weaver – ”Królestwo zwierząt”
Scenariusz Oryginalny:
– Mike Leigh – ”Koleny rok”
– Scott Silver, Paul Tamasy i Eric Johnson – ”Fighter”
– Christopher Nolan – ”Incepcja”
– Lisa Cholodenko i Stuart Blumberg – ”Wszystko w porządku”
– David Seidler – ”Jak zostać królem”
Scenariusz Adaptowany:
– Dany Boyle i Simon Beaufoy – ”127 godzin”
– Aaron Sorkin – ”The Social Network”
– John Lasseter, Andrew Stanton i Lee Unkrich – ”Toy Story 3”
– Joel Coen i Etan Coen – ”Prawdziwe męstwo”
– Debra Granik i Anne Rosellini – ”Do szpiku kości”
Film animowany:
– ”Jak wytresować smoka”
– ”Toy Story 3”
– ”Iluzjonista”
Efekty Specjalne:
– ”Alicja w Krainie Czarów”
– ”Harry Potter i Insygnia Śmierci: część I”
– ”Medium”
– ”Incepcja”
– ”Iron Man 2”
Zdjęcia:
– ”Czarny łabędź”
– ”Incepcja”
– ”The Social Network
– ”Jak zostać królem”
– ”Prawdziwe męstwo”
Montaż:
– ”Czarny łabędź”
– ”Fighter”
– ”Jak zostać królem”
– ”127 godzin”
– ”The Social Network”
Scenografia:
– ”Alicja w Krainie Czarów”
– ”Harry Potter i Insygnia Śmierci: część I”
– ”Incepcja”
– ”Jak zostać królem”
– ”Prawdziwe męstwo”
Kostiumy:
– ”Alicja w Krainie Czarów”
– ”Jestem miłością”
– ”Jak zostać królem”
– „The Tempest”
– ”Prawdziwe męstwo”
Montaż Dźwięku:
– ”Incepcja”
– ”Toy Story 3”
– ”Tron: Dziedzictwo”
– ”Prawdziwe męstwo”
– ”Niepowstrzymany”
Dźwięk:
– ”Incepcja”
– „Jak zostać królem”
– ”Salt”
– ”The Social Network
– ”Prawdziwe męstwo”
Piosenka:
– Coming Home – ”Country Strong”
– I See the Light – ”Zaplątani”
– If I Rise – ”127 godzin”
– We Belong Together – ”Toy Story 3”
Film dokumentalny:
– ”Wyjście przed sklep z pamiątkami”
– ”Gasland”
– ”Inside job”
– ”Wojna Restrepo”
– ”Śmietnisko”
Krótkometrażowy Film Dokumentalny:
– „Killing in the Name”
– „Poster Girl”
– „Strangers No More”
– „Sun Come Up”
– „The Warriors of Qiugang”
Krótkometrażowa Animacja:
– „Day & Night”
– „The Gruffalo”
– „Let’s Pollute”
– „The Lost Thing”
– „Madagascar, carnet de voyage”
Krótkometrażowy Film Aktorski:
– „The Confession”
– „The Crush”
– „God of Love”
– „Na Wewe”
– „Wish 143”
Film Nieanglojęzyczny:
– ”Biutiful” (Meksyk)
– ”Kieł” (Grecja)
– „Hævnen” (Dania)
– ”Pogorzelisko” (Kanada)
– ” Hors-la-loi” (Algieria)
Charakteryzacja:
– ”Barney’s Version”
– ”Niepokonani”
– ”Wilkołak”
Muzyka:
– ”Jak wytresować smoka”
– ”Incepcja”
– ”Jak zostać królem”
– ”127 godzin”
– ”The Social Network”