
„Ostatnia posługa”, Christiane Fux – recenzja

W gruncie rzeczy podstawowe pytanie filozofii brzmi tak samo jak w powieści kryminalnej: kto zawinił? (U. Eco)
Mimo zaawansowanego wieku Eco niemal do końca życia brał aktywny udział w życiu publicznym.
Rozsławiła go twórczość beletrystyczna. Jego wielopłaszczyznowe i kunsztownie skonstruowane powieści mają cechy dzieła otwartego, stymulującego odbiorcę do własnej interpretacji. Jest także autorem felietonów, pierwotnie publikowanych w mediolańskim tygodniku L’Espresso, a następnie wydanych w zbiorach z cyklu Zapiski na pudełku od zapałek. Jest znany także za sprawą swoich znakomitych esejów dotyczących m. in. sztuki, kultury i teorii literatury.
Z przyjemnością informujemy, że Oblicza Kultury są patronem medialnym tej pozycji.
Jest autorem wielu opowieści rozgrywających się w mitycznym świecie, poza Hobbitem… i Władcą Pierścieni napisał m. in. także Silmarillion (książkę zredagował i przygotował do druku jego syn Christopher Tolkien) oraz kilka krótkich form i niemało opowiadań niezwiązanych lub luźno związanych z wielką mitologią, tzw. Legendarium Śródziemia (zawartą w 12-tomowej History of the Middle-earth, opracowanej i wydanej przez Christophera Tolkiena, niestety dotąd nie ukazała się w Polsce).
Z przyjemnością informujemy, że Oblicza Kultury są patronem medialnym tej pozycji.
Frankenstein do dziś uchodzi za najwybitniejsze, a z pewnością najbardziej znane dzieło Mary Shelley. Dzięki tej książce stała się ona czołową twórczynią powieści gotyckiej oraz prawdziwą prekursorką literatury fantastyczno-naukowej.
Z przyjemnością informujemy, że Oblicza Kultury są patronem medialnym tej pozycji.
W oryginale opowiadanie nosi tytuł A Christmas Carol in Prose (Kolęda prozą) Pierwsze wydanie było opatrzone klasycznymi ilustracjami Johna Leecha. Sam Karol Dickens zupełnie nie spodziewał się sukcesu – publikacja opowiadania miała być dla niego sposobem na uporanie się z długami.