Wydana przez firmę Phalanx gra planszowa Świat Dysku: Ankh-Morpork oferuje wiele zabawy oraz przejrzyste i łatwe zasady. Gra przeznaczona jest dla 2 – 4 osób. Plansza przedstawia miasto Ankh-Morpork (najbardziej cuchnące, najobrzydliwsze ze znanych nam miast, którego mieszkańcy w obliczu zagrożenia nie walczą z wrogiem, tylko otwierają przed nim bramy) podzielone na dwanaście dzielnic, w których toczy się rozgrywka. Celem gry jest przejęcie władzy nad miastem, co wcale nie jest takie proste. Co więcej, może okazać się, że każdy z graczy ma inne warunki zwycięstwa, co czyni rozgrywkę nieprzewidywalną.
Początek gry jest tylko przedsmakiem całej zabawy, bo w tym momencie wybierane są losowo karty tożsamości, w które wcielą się gracze. Jest to siedem słynnych postaci z cyklu Pratchetta, na których widnieją warunki zwycięstwa. Można wygrać poprzez kontrolę określonej ilości dzielnic, dzięki posiadaniu rozbudowanej sieci agentów czy wzbudzaniu niepokoju w dzielnicach. Zwycięstwo można także uzyskać, jeśli uzbiera się odpowiednio duży majątek. Jeśli żaden z powyższych celów nie zostanie spełniony, wygrać może gracz w chwili wyczerpania się talii kart. Oprócz karty tożsamości każdy uczestnik otrzymuje gotówkę oraz pionki do gry w postaci 12 agentów i 6 budynków. Cały mechanizm gry oparty jest o karty akcji, które mają największy wpływ na wydarzenia w Ankh-Morpork. Okraszone klimatycznymi ilustracjami postaci ze Świata Dysku, zawierają również ikony oraz tekst z dodatkowymi zasadami. Ikony widniejące na kartach pozwalają na pobranie pieniędzy, zagranie dodatkowej karty, usunięcie znacznika niepokoju z planszy, zniszczenie agenta, postawienie budynku czy zagranie kontry.
Drugim typem są karty dzielnic. Są one opisem specjalnych bonusów dla graczy będących właścicielami budynku w danej dzielnicy. Istnieją jeszcze karty zdarzeń losowych, które mogą przyczynić się bardzo do zmiany sytuacji na planszy.
Każdy z graczy dąży do zrealizowania własnego celu, ale również musi uważać, żeby przeciwnik wcześniej nie osiągnął swojego. Dlatego uczestnicy będą wzajemnie sobie przeszkadzać, czasem dokonując trudnego wyboru, który z przeciwników jest bardziej niebezpieczny. Na każdym kroku należy uważać. Na przykład umieszczając swojego agenta w dzielnicy, gdzie znajduje się już agent przeciwnika, wystawia się znacznik niepokoju, a duża ich ilość jest na rękę graczowi, który wciela się w postać wygrywającą w ten sposób grę. Ponadto w strefie ze znacznikami niepokoju nie można stawiać budynku. Ciekawą taktyką jest udawanie postaci, którą się w istocie nie gra, by w niespodziewanym momencie ujawnić swoje rzeczywiste plany i pokonać rywali. Należy więc uważnie śledzić sytuację we wszystkich dzielnicach, by w porę dokonać sabotażu na przeciwniku.
Zaletami gry jest prostota zasad, łatwe w mechanizmie działania karty, przejrzystość planszy oraz szybkość rozgrywki. Do wad zaliczyłbym brak klimatu Świata Dysku. Oczywiście mamy ładne ilustracje przedstawiające książkowe postacie i sceny oraz planszę całkiem dobrze odzwierciedlającą miasto Ankh-Morpork, jednakże sama rozgrywka do fabuły nie nawiązuje. Gra równie dobrze mogłaby przedstawiać walkę gildii kupieckich o wpływy w średniowiecznym mieście. Myślę, że uzupełnienie kart jakimiś cytatami z książki urozmaiciłoby tę grę, a może nawet dzięki temu stałaby się ona bardziej humorystyczna.
Tytuł: Świat Dysku: Ankh-Morpork
Liczba graczy: 2 – 4
Wiek: od 12 lat
Czas gry: ok. 60 minut
Wydawca: Phalanx Games Polska
Projektant: Martin Wallace
Wydanie: polskie
Cena: 149.95 zł